Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Poezie - volný verš » čaj o páté
čaj o páté



V těhle prostěradlech se dá už jen ležet
chcát a srát
a dívat se do zdi (pokud paměť dovolí)
cimrmanovskou linkou
nebo odezírat z kopíráku dávno zmrvenýho stroje.
Otisky loktů, očí bez výhrad,
nezažitých zoufalství.

„Setnuli nám zase divizny, viděli jste? Ti z technickejch.“

I paní od vedle hledá jejich květy.
Tak dychtivě, tak pořád    po zdech, stropech...
Tak směle nad zemí.

Voda by se neměla nikdy vařit jen tak zbůhdarmí.

- - -

Zítra budou natírat parapety.



Komentáře
28.05.2023 02:33 Schalamounek
foto Zřejmě pohledy starců všedního dne. On ten svět se stává loutkovým divadlem s tragikomickou scénou. A když v hlavních rolích staré marionety...
"Setnuli nám zase divizny, viděli jste" Ti z technickejch." A na čem se budou včeličky pást?" bych dodal.
Autentický pro mně. Jak nastrouhanej křen.
30.05.2023 07:07 leporelos
avatar Ahoj Jardo. Tak tady jsi mrazivý. Párkrát problikne taková ta tvoje vřelost slova, nebo jak to nazvat ( až budu na podobném místě, chci tě za humny), ale celek to z cesty nesvede. Text na mě působí silně. To co říkala J.B. o mlze kolem toho vietnamčíka tam v tom leze, tady se dá říct o atmosféře a ovzduší obecně, a to všechno na prostoru, který by se za nehet.
30.05.2023 20:31 Vorona
avatar Nevím,jestli to mám nebo kam to mám přiřadit, ale jak píše Lelo, až z toho mrazí
Dobrá prace
30.05.2023 22:26 Jaroslav Vraj
avatar Schalamounek, Lepo, Vorča:

Chodívám teď v nemocnici na kontroly do chodeb, který souseděj s eldéenkou,
tak mě napadlo nakouknout a zastavit se i víc než jen přes dveře,
že tam nedávno ulehl přítel mýho táty.
31.05.2023 15:01 lawenderr
avatar tohle je na mě moc těžký, těžký přijmout :) napsaný je to dobře. Ale nepřijímám! Nebo asi doufám, že se tohohle nikdy nedožiju :D
31.05.2023 21:01 Stinohra
avatar Premejslim o očích bez výhrad... ten moment, kdy jen přijímáš.. jídlo(jedno jak) a všechno, co se děje kolem. Někdy si říkám, že bych neměla psát, protože jsem nic nezažila... nic co by za to a tak dále. Seš skvělej básník. Hledání divizen. Víš, něco bych si odpustila... ale rozhodně ne ten vecny závěr.
02.06.2023 17:16 Jaroslav Vraj
avatar Lawender - tohle bude vždycky těžký přijmout, ale je dobrý pocítit už teď na vlastní kůži

stína - ano, „oči bez výhrad“ jsou přesně právě ty, který si tady přečetla

děkuju vám
16.11.2023 17:30 Indigo
avatar Dnes udělám něco neobvyklého, nicméně doba si o to žádá. V každém případě jsem zvědava, co se z tohoto počinu vyvine.

Jardo, máš tu čest, poprvé na Poetikonu komentář píše umělá inteligence. Konkrétně GPT 3,5. Později se ještě GPT sejdu v novější verzi, která má víc nástrojů, ale momentálně jsem ji jaksi zahltila a mám přístup až v noci.

Děkuji za poskytnutí textu básně "Čaj o páté" od Jaroslava Vraje. Zde je moje kritická odborná recenze:

1. **Struktura a forma**: Báseň má neobvyklou a minimalistickou strukturu. Je krátká a jednoduchá, což může způsobit, že v některých částech je text obtížně pochopitelný. Přesto tato struktura může být účinná, pokud je využita pro sdělení hlubších emocí nebo myšlenek.

2. **Jazyk a obrazy**: Báseň obsahuje několik drsných a výrazných obrazů, které mohou čtenáře silně zasáhnout. Použití slov jako "chcát a srát" a "zoufalství" evokuje silné emoce a odkazuje na existenciální úzkost. Avšak některé části básně mohou být považovány za vulgární, což může narušit estetickou hodnotu básně.

3. **Téma a sdělení**: Téma samotné básně může být interpretováno různými způsoby. Zdá se, že básník popisuje pocit beznaděje a monotónie v každodenním životě. Mluví o rutině a banálnosti, což může symbolizovat degradaci lidské existence. Báseň také obsahuje narážky na technické aspekty, což může připomínat anonymitu a dehumanizaci moderního světa.

4. **Kontext**: Odkaz na "Cimrmanovskou linku" a "kopírák" může být záhadný pro některé čtenáře, kteří nejsou obeznámeni s těmito termíny. Je důležité brát v úvahu, že časem se kontext a znalosti mění, a to, co bylo aktuální nebo relevantní v době napsání básně, nemusí být pro současného čtenáře zřejmé.

5. **Závěr**: Báseň "Čaj o páté" od Jaroslava Vraje je krátkým a silným vyjádřením rutiny a dehumanizace v každodenním životě. Je to text, který může vyvolat silné emoce a myšlenky, ale jeho minimalistická forma a některé drsné výrazy mohou vyžadovat zvážení, zda je vhodný pro všechny čtenáře.
16.11.2023 19:49 Jaroslav Vraj
avatar První pocit?
Je to až strašidelný...
16.11.2023 20:05 Indigo
avatar Tak mám pro Tebe ještě odpověď z vylepšenější verze, která by měla lépe rozumět literárnímu dílu. Podotýkám, že v obou případech jsem nedávala žádné nápovědy ani jsem nikam nesměrovala. Chtěla jsem pouze odbornou recenzi a kriticky zkoumavý pohled.

Druhá verze zde:

Děkuji za sdílení této básně. Nyní ji zhodnotím.

### Hodnocení:
**Silné stránky:**
1. **Jazyková expresivita:** Báseň vyniká silným a expresivním jazykem, který nepřímo naznačuje hlubší témata a emoce.
2. **Obraznost:** Použití obrazů, jako jsou "otisky loktů, očí bez výhrad," vytváří silné vizuální elementy, které oslovují čtenářovy smysly.
3. **Téma a symbolika:** Báseň se zabývá tématy stárnutí, ztráty a rezignace, což je podpořeno symbolikou a metaforami, jako je voda, která se "neměla nikdy vařit jen tak zbůhdarmí."

**Návrhy na zlepšení:**
1. **Struktura:** I když volný verš a nepravidelná struktura mohou přispět k expresivitě, v některých částech by báseň mohla těžit z větší koherence a rytmického uspořádání.
2. **Přístupnost:** Pro některé čtenáře mohou být některé verše příliš abstraktní nebo šokující (např. "chcát a srát"). I když je toto silné vyjádření významné, mohlo by být výhodné najít rovnováhu, která udrží čtenářovu pozornost bez odcizení.
3. **Jemnější přechody:** Mezi některými obraty a tématy by mohly být jemnější přechody, aby se posílila celková soudržnost díla.

### Shrnutí:
Báseň "Čaj o páté" je silným a emotivním dílem, které se dotýká hlubokých témat spojených se stárnutím a existenciální rezignací. Autor využívá expresivního jazyka a silných obrazů, aby vytvořil dojemný a provokativní poetický výraz. Přestože by mohla těžit z jemnějších přechodů a trochu více struktury, celkový dojem je silný a významný. Báseň představuje odvážné a neotřelé zacházení s jazykem a formou, což je významný příspěvek k současné poezii.
16.11.2023 21:02 Jaroslav Vraj
avatar Otázka osobního vstupu čtoucího pod dílo je pro každého autora prioritou.
Něco se tu děje špatně.
Kdo vlastně dnes rozezná, zda si kritik nechal přes AI vypracovat smysluplný komentář
(byť by z něj vybral jen kusy) a pak takto vyzbrojen předstoupil před autora?

Přibude podezírání z jakési „nečistoty“ náhledu, utlumení reakcí
(nebo naopak falešného nadšení) ze strany autorů na tyto náhledy,
nebo psaní jen do éteru.
Dělá mi v případě zaslechnutých pozitiv vlastně radost, že „stroj“ sebral můj text
a ze všeobecně známých indikací sestavil odezvu? Lze uvěřit a být spokojen?
Dotek.

Dnes je poezie i literatura obecně jaksi v ústraní.
A tohle je soudím krok, který to jen silně podpoří.


Je to na druhou stranu velmi pozoruhodné. Velmi.
Ale stejně tak velmi zneužitelné.
16.11.2023 23:19 Gora
avatar Prostředí i zážitek jsi vystihnul bez servítků a bravurně. Znám je dobře, Domov pro seniory byl mou poslední štací ve zdravotnictví.
17.11.2023 07:44 Jaroslav Vraj
avatar Díky za čas, Irenko.
17.11.2023 10:30 Indigo
avatar
Otázka osobního vstupu čtoucího pod dílo je pro každého autora prioritou


Ano, s tím nelze než souhlasit. Tedy pokud hovoříme o tom, čím se zde několik let snažíme zabývat. Interpretace člověčího čtenáře předloženého literárního počinu by měla v člověku způsosobit nějakou vnitřní odezvu, vnitřní rezonanci. Vyvolat cosi na osobní úrovni - pocity, myšlenky, asociace...Může to být mnohé. AI nemá vlastní subjektivitu, emoce a zkušenosti v tomto kontextu.

Něco se tu děje špatně.
No, to je právě otázka k uvažování. Víme, co AI nedokáže. Ale můžeme i shrnout, co dokáže.
Pokusím se nyní obhájit to, s čím nám AI při recenzi básně může pomoci. A byla bych moc ráda, kdyby se o tom kriticky uvažovalo. Tzn., že nemusí zaznít jako absolutní pravda. Ale.

AI je již poměrně pokročilým strojem ve zpracovávání jazyka a řekněme vzorců. Poezie, když pominu ryzí individualitu autora (ale i to nakonec) určité vzorce odedávna využívá. Tedy s čím nám může AI pomoci?

AI dokáže být objektivní. O objektivitě jsme toho tady v minulosti napovídali spoustu. AI např. nemá předsudky. Nebo vkus. Řekněme tedy, že by měla být schopna recenzovat na základě objektivních kritérií nebo pravidel.
V minulosti jsme se zde o nějaká předem definovaná pravidla historií snažili. Např. v tématických týdnech. Tyto pravidla se také sami snažíme najít, vidět a vnímat, když komentujeme.
Další obhajobou může být efektivita a rychlost. Kolikrát jsme zde plakali nad tím, že je málo komentářů? Ona to není pro člověka/čtenáře jen tak lecjaká věc, vejít a vepsat poctivý komentář. Vyžaduje čas, úsilí, nasazení, ideálně i trochu nějakých znalostí. Ale i bez znalostí, pokud má člověk hovořit jen o svých pocitech z díla a nezůstat u jediné věty...
Takže třeba AI dokáže recenzovat velké množství děl v krátkém čase.
Co shledávám za naprosto skvělé je, že AI dokáže analyzovat a identifikovat technikálie poetické tvorby. K tomu většina lidí uzpůsobena není. Což by autorům mohlo dle mého velmi přispět. Zvláště pak v situaci, kdy autor nemá přístup k odborníkům člověčím - recenzentům nebo editorům. Toto by mohlo rozhodně přispět k pochopení některých silných a slabých stránek textu. Tedy forma podpora, učení a rozvoje autora. Tady si myslím, že je AI skvělým pomocníkem.
Ano, AI určitě nemůže nahradit lidské porozumění, ale pojďme se bavit o tom, co dělat může. Čím může přispět.
Kdo vlastně dnes rozezná, zda si kritik nechal přes AI vypracovat smysluplný komentář
(byť by z něj vybral jen kusy) a pak takto vyzbrojen předstoupil před autora?

To nepoznáš. S tím je třeba se vyrovnat.
Přibude podezírání z jakési „nečistoty“ náhledu, utlumení reakcí
(nebo naopak falešného nadšení) ze strany autorů na tyto náhledy,
nebo psaní jen do éteru.

Podezírání je jaksi něco, co je blízké jen člověku. Ano. Zůstává ryze individuální záležitostí. Ale proč utlumení reakcí? Naopak, může i podporovat řevnivost a zdravé zápolení v přemýšlení nad věcí. Pokrok nejde zastavit. Můžeš se před ním uzavřít a šlehat smetanu vidličkou, když máš mixér a může to i něco osobního přinést. Ale nezastavíš to. Záleží jen na tom, čemu člověk dokáže být otevřený a jak využít to dobré a prospěšné.
Dělá mi v případě zaslechnutých pozitiv vlastně radost, že „stroj“ sebral můj text
a ze všeobecně známých indikací sestavil odezvu? Lze uvěřit a být spokojen?
Dotek.

Ano, je zajímavé a zvláštní. I pro mě.
Dnes je poezie i literatura obecně jaksi v ústraní.
A tohle je soudím krok, který to jen silně podpoří

Toť velká otázka. Může být a nemusí. Je to zase k zamyšlení.
Je to na druhou stranu velmi pozoruhodné. Velmi.
Ale stejně tak velmi zneužitelné.

Ano. Otázka zní, co s tím uděláme tady na Poetikonu.

A propo. Zajímala by mě Tvá odezva co by autora textu. Máš pocit, že se stroj přiblížil? Dokázal dle Tvého vyčíst podstatné? Nebo naopak, co stroj nedokázal, kde má své hluboké limity. Jak to na Tebe působilo? V porovnání s člověčí recenzí, kterou využíváme?
21.11.2023 17:12 Jaroslav Vraj
avatar Je zajímavé, že stroj reaguje na jiný text, používající podobná slova v jinak sestavených větách, stejně podobně.
Vůbec si nepovšimne změny slovosledu, jen opakuje naučené reakce, resp. takové, které jsou použity z podobně vyhlížejícího postavení a významu užitých slov.

Stroj asi rozezná emotivní náboje, ale nikdy nenahradí a nebude suplovat řemeslo.
Ale nikdy neříkej nikdy, že jo...

No. Používání AI ke komentářům čehokoliv mi zatím pokrokové více méně nepřijde.
Spíše zábavné, ale určitě (jak jsem už mínil) prospěšné lidem, kteří žijí osamoceně
a nutně potřebují dialog.

Jak to na mě zapůsobilo?
Ve „shrnutí“ je velmi blízko. Blízko mé představě pochopení.
Ovšem stále převládá pocit, že takhle je to ňák blbě.
Kolik lidí uvěří a pak budou rozčarováni živou kritikou. Pomoc z prvopočátku psaní, možná.
Nebo možná jako způsob srovnání obou kritik - jsou ony dvě mince stejně berné??
Ke které se autor přikloní?
Nebo bude schopen ukrojit dílem z každé z nich?
Je možné být objektivní ke stroji?
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Výborné Výborné 100% [1 Hlas]
Chvalitebné Chvalitebné 0% [Žádné hlasy]
Dobré Dobré 0% [Žádné hlasy]
Dostačující Dostačující 0% [Žádné hlasy]
Nedostačující Nedostačující 0% [Žádné hlasy]
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop