kdyby se vlci uštěkali
posádka klouzala palubou
a přes klobouky Václavek nebylo vidět slunce
přednost má vlna před brázdou
je čas na nové plachty
s terabajty oceánu na bocích
se dostat do učebnic
třeba i s neosvícenou zádí
od leporelos
dne 27.06.2017 18:11 ·
19 Komentářů ·
588x čteno ·
Lepo, je to dobrý i když úplně nechápu, co jsi tím chtěl, působí to na mě příjemně :-)...jen mi trochu vadí ten závěr, možná svojí jednoduchostí, oproti předchozímu...
Nakažlivá choroba Zamónie. Osvícený z monitoru, nejspíš jsi následovník Kapitána Modrého medvěda. I on na širém moři potkal své úžasně užvaněné "plkyvlny".
básnička od 1.slova přehání a důvěryhodnost vzletného vypravěče proto rychle padá, název je pěkný, avšak čtenář nemá tolik tolerance ani času, aby pátral a sám pro sebe dokazoval, jak neurovnaný text k názvu přece jen patří a jakou velepravdu jsme se od námořníka měli dozvědět
za slušnost a snahu nicméně pochvala
(vím jak vyje vlk, ale co do sklonění se k němu jsem zatím
asi příliš mlád...:))
je tu rozestláno ani ne tak k pochopení (věrohodnosti)
možná určitýho vzdoru, jako spíš až odvážným cílením k čtenáři
neznámou osnovou textu -
jen se domnívám, abych v podpalubí nezbyl sám,
ale tady tam asi i sám zůstanu...
(ale třeba se brzce přimluvíš)
Karle, nekomentuju komentáře, když mi to vůle dovolí -
už sem Ti někde psal, teda jiným prostředkem, že používání
číslovek v díle, potažmo komentáři, je prasečina -
potom:
básnička od 1.slova přehání
vysvětli mi, prosím - jak se z jakýhokoliv prvního slova
pozná přehánění?
zatím si píšu "kdyby" - která jsou ta další???
nepřehnané je přirozeně česky a adekvátně k významu
Jak se přehánění pozná: cítíme že slova létají nějak výš a barevněji, zatímco sdělení zaostává, "užvaněné plky" to vyjádřila indigo dobře
si tady vypichuju já. Nezměrnost obého, široširá vodní poušť nesmyslně pomale se pohybující masy vody versus bity, bajty, kilo mega giga tera kam to vlastně spějeme kam to rosteme kde to jsme kdo jsme nezměrnost, terabajty oceánu, brý.
Je čas na nové plachty
tak nesnesitelně triviální, v mlčení se u toho chechtám, fakt. O samotě se smát nahlas neumím.
s neosvícenou zádí
tohle je taková fajnová hříčka no komu záleží na tom jestli je bláto na hřišti, kolik má noha nohou, neosvícená záď, Lepo ! Kam na tohle chodíš? Je to pomalu gesto století.
Až sepíšeš ty svoje putykové žvásty, jestli je z toho telefonu vytaháš, přísahám na mou milovanou krajinu, že poprvý v životě předběhnu Inku v řadě (nebo kdo tam bude, he) a budu jeden za všechny, Lepo !
Vlci jsou moudří a brázda historie. Kdo se za ní nedívá a dá přednost terabajtům prostoru v BOCÍCH, může se velice rychle ztratit. Čas nových plachet, je v textu přesně tak uhozený (s ohledem na směr plavby), jak měl být. Symbolika záplavy hub pak samozřejmě dodána kvůli dramatičnosti...
jediný záměrně nepřepálený pak zůstává název, ten jsem ukradl z knížky.
Pochvalu za slušnost a snahu si Karle Koryntko skutečně nabouchej do špic. Speciálně tyto dvě věci a zrovna ty. Omlouvám se. A děkuji vám všem za čas.
nepřehnané je přirozeně česky a adekvátně k významu
kecy v kleci, milý Karle...,
tupá (ve smyslu bezhranná) ortodoxní flagrantnost poezii nikdy nezaručí:
„Básní se text nestává pouze tím, že obsahuje slova, která se na konci řádků
jakž takž rýmují. Básní se text stává, když se vymyká z běžného stylu vyjadřování,
když je obrazný, používá uměleckých prostředů,
a když není prvoplánovým konstatováním nějakého faktu.“
(Eliška Vobrubová)
básník holt někdy riskuje, když se pokouší vejít jinudy
Dovolím si takový malý vstup do diskuzního kroužku.
Představme si tuto teorii o lidech a barvách. První člověk vyrostl na bílém ohraničeném čtverci a rozhled nedosáhl za jeho hranice. Jeho bílou životní zkušenost bude zcela upřímně a pravdivě šířit tak, že bude říkat, že svět je bílý. Kdyby se tento člověk narodil, vyrostl a byl vychováván ve čtverci jiné barvy a jeho hranice by opět nepřekročil, mluvil by zcela jinak. Jeho svět by byl podle okolností modrý, zelený nebo červený. Jiný člověk by mohl vyrůst na čtyřech čtvercích odlišných barev a tedy jeho pohled dosáhl k vícebarevnosti. Další osoba vyrůstala na dvánactičtverci, ale s osobou čtyřčtvercovou má společné především to, že oba vědí, že svět je vícebarevný a některé z těchto barev dokonce ze zkušenosti znají.
K čemu tento příklad. U dvou osob o jednom čtverci a jiné barvě se tyto pohledy mezi sebou vzájemně liší. Přitom jsou oba pravdivé a nejsou v žádném reálném střetu.A i když by se možná mohlo zdát, není to v rozporu s logikou. S logikou je v rozporu jejich nenáležité ( avšak pochopitelné) zobecnění vlastního omezeného rozhledu. Tvrdí li tedy jeden, že text je báseň a druhý zase, že není, nemají nejmenší důvod k tomu, aby se hádali a obviňovali se navzájem ze lži. Vezmeme-li v úvahu, že každý má patrně jinak definován pojem báseň (podle vlastního programu), a každý má jinou vlastní zkušenost s básní takto pojatou. Tedy není odlišnost jejich názoru tolik překvapující.
Shodnout by se však mohli teprve tehdy, pokud by byli ochotni vykročit za své hranice a hledat společně podstatu této ideje. Je to vzácné, když se o to někteří pokusí, neboť setrvávat v hádavé omezenosti je obvyklejší.
Člověk omezeného rozhledu si svou zaviněnou nebo nezaviněnou omezenost obvykle neuvědomuje, což bývá případ zmatečných diskuzí, v kterých každý mluví o něčem jiném, každý podle svého čtverce a svého obzoru.
Dokážeme překonat možnosti těchto rozdílů? Chceme je překonat?
Ten citát je opravdu příšerný. Autorka se asi živí reklamou a myslí, že je to už všechno.
POZOR LIDI: je to přesně obráceně, poezie a krása vzniká ZDOLA, přilnavostí slov k významu, vhodným konstatováním, ne vymknutím.
Kdo tohle pochopí je na dobré cestě. (A ode mě má pochvalu.)
Karle, zkus svůj názor lépe opodstatnit, obsáhleji vysvětlit. Jaké zřetele uplatňuješ? Z čeho vycházíš? Můžeš uvést alespoň dva objektivnější aspekty (ideálně zdroje) mimo Tvůj vlastní prostor, které Tě opravňují k postoji, který uvádíš?
Další přímé poddotazy:
1. Na jakém základě jsi vyvodil, že autorka se živí reklamou?
2. Proč se domníváš, že víš, co si autorka myslí? Znáš ji osobně, z doslechu, četl jsi od ní něco?
3. Co znamená, že poezie a krása vzniká ZDOLA?
4. Co míníš přilnavostí slov k významu a vhodným konstatováním?
5. Co je v tomto ohledu vymknutí?
Pokud chceš, aby Ti bylo alespoň z části porozuměno, měl bys vysvětlit. Jinak nejde Tvůj příspěvek chápat jinak, než za snůšku nějakých slov.
Pokud nechceš, aby Ti bylo porozuměno, nevyjadřuj se, nevysvětluj, nesnaž se o komunikaci. Ovšem takto sám o sobě, můžeš fungovat i v jiném prostoru, tam kde jednoduše nikdo není. Nutno mi ovšem podotknout, že jsi vstoupil do literárně-diskuzního klubu. Tento klub byl zřízen na podporu společenského styku na základě společného zájmu. Tedy poezie a diskuze. Pokud nejsi spojen s myšlenkou o společném zájmu, nebo nemáš snahu o společný zájem, je to hotová věc. V opačném případě bys měl hranice svého čtverce poněkud posunout.
Ano pojďme diskutovat a hledat. Indigo položila zajímavé otázky, zda-li je někdo dovede zodpovědět? Haló básníci nespěte, je tu klub poezie. Pojďme si udělat takové cvičení. (A kdo správně uhodne dostane samozřejmě pochvalu...)
Ok. Vstoupils do tohoto domu, neznámý kolemjdoucí. Nabídli jsme Ti místo k usazení, odpočinku, komunikaci, rozmluvu i na Tvá témata. Ukázali kde je kuchyně a jak se u nás vaří. Dostals i něco darem. Byli jsme vesměs vstřícní a tolerantní. Ty ses rozvalil na gauč, dal nohy na stůl a nezdvořile vykřikuješ. Budu Tě muset požádat, abys toto místo opustil a tentokrát nechal dveře zavřené.
Koryntko, jak si vůbec můžeš dovolit mluvit o tuposti,
jak si můžeš dovolit takhle nazvat dění kolem sebe,
když ani netušíš, kde leží hranice tolerance -
tápeš v totálním nepochopení důvodů vzniku, smyslu
tohohle webu, pokud ses tím vůbec kdy zabejval...
na cvičení ti sere bílej tesák, a pokud nejsi schopen odpovědět
na jasně položený otázky jinak, než takhle (srabácky),
zkus raději prudit jinde
Já jsem reagoval souhlasně s tvým komentářem, jako že je to pravda a že uznávam i vlastní tupost. Smysl webu chápu, ale že se NIKDO nechce zúčastnit literárního cvičení, to mě přesto překvapilo.
(pokud mě chcete vyloučit, je třeba zablokovat přístup)
Důvod proč jsi ještě nebyl zabanován je ryze prostý a opět vstřícný. Dostal jsi možnost se vyjádřit.
Nevím, jestli má ještě smysl hovořit o tom, že o žádné literární cvičení nešlo - literatury se mé otázky týkají spíše okrajově. Šlo o prostor, který jsi dostal k vysvětlení chápání Tvého světa v pohledu na některé situace. Ten jsi opět nevyužil a pokud jsi využil spíše zesměšňujícím způsobem ve smyslu všeho, co jsme se Ti zde snažili zprostředkovat. Smysl tohoto webu Ti více než uniká. Kromě toho, nezískala jsem dojem, že by jsi o něco ze zdejšího prostředí stál. Že by ses kdy jen trochu zamyslel na tím, proč, za jakým účelem. A nemyslím, že bys to měl nějak v plánu, což opět definuje i Tvůj poslední příspěvek. Nicméně, toto rozhodnutí o Tvém odejití vzniklo na základě Tvého celkového působení v tomto prostoru. Snad nebylo reakce mé, či současných členů, kteří by Ti neukazovali směr. Tolik k tomu. Tvůj prostor pro vyjádření tu stále je. V pondělí Tě pak doprovodím ke dveřím.
Lepo: Omlouvám se za spam pod Tvým dílem. Není však přímější cesty. Dík za pochopení.
Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES