Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Tématické týdny » Haiku II.
Haiku II.



Jaro

malinký brouček
svým tělíčkem ohnul stvol
velkého puku


Léto

mezi rákosím
problesklo silné slunce
vyhání stíny


Podzim

z koruny stromu
padá houpavě listí
nejníže k zemi


Zima

přes velkou horu
nedohlédnu údolí
víc zasněžené


Komentáře
30.06.2013 10:22 Indigo
avatar Začínám přemýšlet na tím, jakou úlohu v životě autora hraje jeho čtenář.
Dva dny a ani jediný koment. To se tu stává pouze pod příliš citlivými, nebo absolutně špatnými díly.

Mám tu dvě možnosti.

a) na haiku se vykašlu, nejde mi
b) na haiku se nevykašlu, vykašlu se na čtenáře

Možná není haiku oblíbené čtivo.Možná že haiku čtenář nechce číst.Možná že čtenářstvo živí vášně přicházející z textu.V haiku vášně nejsou. Neměly by být. Protože kdybych tu napsala cokoliv ve smyslu co by vyvolalo vlnu vášně, a k tomu by stačila třeba jedna třeba rasisticky laděná věta podpořená vulgarismem...
Já nevím, nechali jste autora samotného.I to je vaše právo.Ale není to Poetikon. Neměl být.
30.06.2013 10:30 Wopi
avatar vykašli se na čtenáře, já jsem byl stejně zklamanej z povídky... jinak haiku jsou to velice pěkná, splňují podmínky a mají svou náladu
30.06.2013 10:33 Wopi
avatar Jinak pochop - lidé brousí na prvního a Ty nás ještě před zahájením zavalíš - to pak člověk ztrácí motivaci
30.06.2013 11:12 Indigo
avatar
Ty nás ještě před zahájením zavalíš - to pak člověk ztrácí motivaci


Fakt? A proč? Myslela jsem, že by mohlo mít opačný účinek. Co nevidím a nechápu?
30.06.2013 11:13 Indigo
avatar A avi, samo.
30.06.2013 11:16 Wopi
avatar No víš, jak seš nadaná. A zavalíš nás spoustou velice povedených haiku. To člověk má potom chuť odložit tužku. To nejlepší má přicházet na konec.
30.06.2013 11:24 Stinohra
avatar ta první série haiku mě oslovilo víc, nestihla sem se ještě vyjádřit... hlavně - já moc nevím jak, upřímně řečeno, po netu běhá jen velmi málo haiku, který by mě oslovilo a hlavně, já bohužel uplně haiku nepoznám, většinou mám pocit, že ne haiku, že miniatura a orientuju se, jastli zaujalo nebo ne... tady moc ne, to ale neznamená, že to považuju za špatný.
Hele, tyhle tématický dvoutejdny sou vlastně skvělej nápad pro ty, co by se jinak o haiku asi nepokusili... jako třeba já... ale tohle má bejt komentář k dílu, že jo, tak já už ticho.
30.06.2013 11:40 Indigo
avatar Wopi, tak se mi zdá, že mi chceš trošku medíčku kolem pusinky.:)
A i kdyby to bylo jak říkáš, ne tomu nerozumím, říkat já to nedokážu. Všechno na světě můžeš chtít a všechno na světě můžeš mít.
Kdyby to bylo jak říkáš Ty, pak by hospodyňka nikdy nezkusila svůj první domácí chléb, architekt by nikdy nepostavil krásnější dům, sochař by nevytesal novou sochu, nikdy by se nevymyslelo a neudělalo nic nového, a všechno by zůstávalo při starém, protože by se řeklo - já už lepší nedokážu, nejlepší a nejkrásnější už tu bylo. Nic lepšího a nic krásnějšího už se nemůže stát.
Houbelec.
30.06.2013 11:41 Jaroslav Vraj
avatar já to zas vidím tak, že proti první sérii markantní rozdíl,
a to k lepšímu,
ustoupilas ze svých "pozic" - chci říct, že na haiku by neměl
být poznat autor, neměl by převládat pocit umělkování textu,
měl by zůstat jen čirý obraz viděného - v tom změna

nelíbí se mi "silné slunce", že září a má sílu ví každý,
proč to vypichovat, takhle jen jak kvůli sedmi použité,
jalové abych tak řekl - snad onen zmiňovaný balast?
30.06.2013 11:43 Indigo
avatar Díky Stíno, za tu řeč. Dík, žes řekla, že ty první jsou lepší, dík, že ses mě pokusila potěšit, že tématický týdny by mohly mít pro někoho trochu smysl.
30.06.2013 11:50 Indigo
avatar Och, Jarku, za Tvé postřehy, byť krapet vynucené...nějak se ve mně mísí víc osobností, kdy každá má něco s něčím, zkoumám je zvlášť i dohromady - autor, čtenář, Poetikon.
Řekla bych, už to nebudu dělat, ale nemůžu, nechci jen tiše v koutku přihlížet a říkat si, nezměním, nejde to, nemohu nic udělat.
Ne!Křičet se mi chce, že něco a možná hodně, pořád že se může.
A je to možné!
A je!
30.06.2013 11:57 Wopi
avatar Tématické týdny mají obrovský smysl, ale tohle předbíhání, byť dobře myšlené, působililo alespoň na mě a na moji ženu kontraproduktivně. Zapomenu, co jsem měl připraveno.
30.06.2013 11:57 Jaroslav Vraj
avatar křič, jen křič, je to slyšet i s ozvěnou, která chvíli doznívá -
a chvíli pak (naštěstí) utkví a nakopne třeba...
30.06.2013 12:02 Stinohra
avatar ano, souhlasím s jarkem, že v první sérii haiku si byla poznat, zvlášť v druhý a třetí (pokud se nepletu, což se mi stává často)... ale to právě chci, poznat autora... chci si říct, tohle napsal ten a ten a nikdo jinej... asi tam ten rukopis prostě potřebuju, preferuju, co já vim. Je to pro mě přidaná hodnota, nepoznat rukopis mi zavání autorskou sterilitou.
Joa, jsem ráda, že sem tě potěšilo, nebylo to ale účelem, opravdu to považuju minimálně za zajímavý (jakkoliv je tohle slovo nevýstižný), uvědomila sem si to včera cestou vlakem... Jet ve vlaku je pro mě něco, jako jít na balkón na cigaretu... sedíš a čumíš... miluju to.
avi jarkovi, že si dovoluju nesouhlasit :)
30.06.2013 12:05 Indigo
avatar Wopi, wiki, tématické týdny budou mít smysl teprve až se rozpomenete na to, co máte připraveno a vložíte. Jestli to pomůže, nebudu sama dál vkládat.
30.06.2013 12:07 Jaroslav Vraj
avatar jen si dovoluj Stíno, nejsme tu proto, abychom se drželi kolem ramen -
od toho jsou srazy :)
30.06.2013 12:12 Indigo
avatar Zajímavá myšlenka a nápad na další přemítání pro mě-Bašóovy haiku, Issovi, Wopiho, Jarkovy, Stínohry, moje a zmíněná tzv. sterilita.
Přidávám na seznam pozoruhodných postřehů při rozjímání o haiku:

1. Může být haiku humorně laděná? Tedy v té souvislosti, že Bůh, nebo duch světa určitě má smysl pro humor.
2.Haiku bez básnické invence, básnického triku, rukopisu versus poetická sterilita.

Bezva.
30.06.2013 12:19 Jaroslav Vraj
avatar humor v haiku? před půl rokem mi dajak poslal
v diskuzi o haiku ukázku od Karla Trinkewitze:

Déšť v tmě list olíz
dlouze
Jak kdys klitoris
Oněgin Olze
30.06.2013 12:37 Indigo
avatar A Tvoje poznámka a vstup s haiku od Trinkewitzeho mne přivádí k dalšímu otazníku.Totiž ve spojení těch námětů na přemítání, první a druhý bod ve spojení.
Nakolik je v této usměvao-melancholické haiku skutečně využito nebo nevyužito básnických prostředků? Dokážeme to rozpoznat?
Pak tedy nejen humor, ale i jeho nunance jako třeba nádechy ironie apod.
30.06.2013 12:48 Jaroslav Vraj
avatar ano, dostat se v psaní haiku až ke stádiu, kdy už si
mohu dovolit vést text humorným či ironickým způsobem,
je pro většinu z nás zatím světlem na konci tunelu,


básnické prostředky - kolik jich tu k uvidění?
slovosled, pak kdys, olíz, v tmě
(jmenované tři už pro formu)
30.06.2013 12:56 rezka
avatar
Déšť v tmě list olíz

mám dotaz Jarku, tady se čte v tvlášť jako slabika?
(prostě mi to vrtá hlavou no)

a Inko, nějak jsem nevěděla zda ty nadpisy tam mají být, aby teda bylo jasno o čem to je, když se tu někde říkalo, že už ze samého haiku by mělo být období zřejmé, anebo čtu nepozorně, chjo
30.06.2013 12:56 rezka
avatar avi
30.06.2013 13:03 Jaroslav Vraj
avatar je to stejný jak minule, rezko, celý tohle haiku pro
uzpůsobení se přísnějšímu(?) čtenáři by bylo:

Déšť v tmě list olíz
dlouze, jak kdys klitoris
Oněgin Olze


odpovídá pak 5-7-5, což je i odpovědí na Tvůj dotaz:)
30.06.2013 13:05 Indigo
avatar No víš, rezko, to je spíš v souvislosti s tím, že tady stabilně nesleduješ všechno.
V jednom komentu mi Jarda napsal a vznikla z toho taky taková minidiskuz, že z haiku by mělo být poznat roční období, ke kterému se vztahuje. Proto jsem je jednotlivě nazvala, z mé strany takové gesto a pokud by Jarda na to téma, pak ty názvy, by se dalo mluvit o i tom, pokud někomu za to stojí, zda-li se to bez názvů rozpoznat samo o sobě dá nebo nedá.
30.06.2013 13:36 cvrcka
avatar no sorry, no. ona taky neni furt nálada bejt v náladě.

a číst haiku čtenář chce... a uvažuju, že nekomentovat je dobrej efekt haiku, vážně.. něco s těma vášněma na tom bude.

zajímavý, že ty první čtyři fakt byly takový intenzivnější, takový zenovější (jakože úder holí do mozku), tady zůstáváš u těch obrazů, který jsou trochu jak ty puky... noa... když se koukáš na pučení.. a zrovna zahlídneš změnu, anebo i když nezahlídneš... spíš se Ti chce mlčet, než řikat... ty vole jé hele vono to kvete, já to vidim kvést

teda aspoň já.

uff, já jsem tak pomalá, než tady doťukám svý kmentáře, už se sedmkrát otočí planeta poetikon o 360° ...

chtěla jsem
jaro - ať chci jak chci, do popředí před samotnym obrazem se mi tlačí přenesenej význam, ohnutí něčeho velkýho něčím malým..

léto - (plus diskuze o zřejmosti ročních období) - podle mě, je na haiku nejkrásnější to, že v náznaku skryje množství konotací a tedy pokud vyhání stíny rovnou silné slunce, dá se vycítit, že se jedná o prudký dopolední slunce, slunce v plný síle hned od rána, tedy obraz, kterej nevznikne ani v "klasickym jaru" - počátku jara, ani nikdy jindy než právě ve vrcholnym létě

podzim je obraz bez výhrad...
zima opět víc symbolická.

takže..

taky bych to viděla spíš bez názvů r.obd., pak haiku pro mě ztrácí ten moment toho, že autor se mnou počítá, abych vnímala až k nejzazším náznakům

a nesouhlasím ani, že humor až jako konec tunelu.



jinak Tvé vklady pro mě rozhodně inspirací /a teda hlavně to, že Jarda to dokázal během 15ti minut, mě nakoplo, ha ha. že zkusím i když bych o tom do sud ani neuvažovala, vážně)

a taky mě hodně baví, jak tlučeš do diskuzí... fakt mě baví se s váma bavit. Avi, ostatním..
osvícení není pro ty, kteří projdou ... ne ne.. ne ne ne.
30.06.2013 13:38 jardaJJ
avatar pokud jde o roční období asi stačí jen náznak (bílá peřina, úmorný vedro atd.) jde o to že by to neměl být žádný příběh, jen momentka zachycující obraz, pod kterým vlastně haiku bylo, stejně tak by v haiku nemělo být nic spojenýho s "já", prostě jak sem psal takový foto, nikoli vidím, slyším, cítím...atd.
30.06.2013 13:38 cvrcka
avatar pardon, poslední řádek patří k tomu tunelu
30.06.2013 14:45 rezka
avatar ježíši, Inko, to není káravá kritika díla, to byla jen odpověď na to, že k tomuto dva dny nikdo nic nenapsal - že třeba já, jsem byla zmatená co napsat když to má ty názvy... atd
a že vše stabilně nesleduju je pravda, takže, když nejsem schopna vše stabilně sledovat nemohu pod dílo napsat dotaz, nebo jak je to vlastně, nějak se ztrácím, no to je fuk, stejně neděle už končí a v týdnu se na pc moc nedostanu, nebudu teda míchat do toho čemu nevím konce zvonce, dobré dny přeji s úsměvem všem :)
30.06.2013 15:11 Stinohra
avatar
2.Haiku bez básnické invence, básnického triku, rukopisu versus poetická sterilita...

musim si to srovnat:
v haiku by nemělo být nic spojenýho s "já"

ve smyslu sdělení? nepíšu o sobě, fotim obrázek ... výrazový prostředky užíváš svoje, je to tvoje oko, co fotí, jsi to ty kdo řiká hele... z tohodle pohledu mi haiku zůstává osobní věcí, takže spojeno s já, tedy i s autorovým rukopisem... jsem mimo?
Mám teď totiž pocit, že o haiku nevím ani to, co jsem si myslela, že vím...
avi zúčastněným
30.06.2013 15:42 Wopi
avatar
Může být haiku humorně laděná?

jedno humorné haiku mám připraveno.
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop