Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Tématické týdny » Haiku II.
Haiku II.



Jaro

malinký brouček
svým tělíčkem ohnul stvol
velkého puku


Léto

mezi rákosím
problesklo silné slunce
vyhání stíny


Podzim

z koruny stromu
padá houpavě listí
nejníže k zemi


Zima

přes velkou horu
nedohlédnu údolí
víc zasněžené


Komentáře
30.06.2013 16:18 Wopi
avatar Ke o Indigo :))))
30.06.2013 16:43 Wopi
avatar Ne "ke" ale "je" - ta dvě písmena jsou na klávesnici moc blízko...
30.06.2013 17:23 Indigo
avatar Cvrcko, i Tvoje poznámky jsou parádní.

Rezko.Alčo. Jestli Ty si nevytváříš nějaké mylné domněnky.Já to jako káravou kritiku nebrala a neberu, no a to co jsem řekla bylo proto, abys dostala informaci celou-tedy proč názvy.Díky, žes připsala.

Stíno, přesně nerozumím dotazu, ani komu byl míněný.


Wopi, to jsem ráda.
30.06.2013 18:20 Stinohra
avatar já sem tam reagovala na ten rukopis, jestli když je patrnej, jestli je to blbě a neni to haiku... že tam jako je to já, který tam bejt nemá... no a právě asi je to blbost, takže se tim nezaobírej
30.06.2013 18:43 Indigo
avatar Není to blbost, to je věc nad kterou stojí za to přemýšlet. Budu na to myslet, pokusím se něco vyhledat.
30.06.2013 19:02 jardaJJ
avatar pro stínu >>> ono to že haiku má bejt něco jak pohlednice
je úplně fuk jak se na to kdo kouká, prostě "cvak" a je tu moment, nic víc nic míň
použiješ li jako inka v posledním slovo nedohlédnu, je to blbě, haiku je jakási poetická sterilita, prostě moment ve třech řádcích s patřičným počtem slabik
přidám citaci z katana.cz
S nepodařeným haiku se člověk nesmí moc trápit. Myslím, že to byl Masudži Ibuse, kdo kdysi dávno prof. Límanovi řekl, že chtěl být původně básníkem haiku, ale protože skutečně dobré haiku člověku přijde tak jednou za rok, musel se dát na psaní prózy, aby se uživil ... Podle mě bys měl zkusit odpoutat se od směřování dovnitř (do sebe), které je v tvým posledních pokusech silné (i ta "sluneční energie" se nakonec soustřeďuje na/do tebe). Haiku by mělo být snad vždy směřováno právě ven – na nějaký přírodní jev, a teprve způsob jeho zachycení vlastně může dávat indicie o subjektivitě autora. V mých posledních kouscích se také objevuje "já", ale vždycky se ho snažím jaksi "vytlačit" z pozice hlavního protagonisty haiku (aby na tom místě stanula tu pavučina, tu žáby či lekníny apod.). Úplně nejlepší jsou ale ta haiku, v nichž se první osoba nevyskytuje vůbec. V japonštině často přítomnost subjektu vyplývá z konvence (nebo z kontextu), mlhavost japonštiny je v tomto vstřícná... Ale každopádně explicitní vyjadřování první osoby je v japonštině většinou nežádoucí, což se podepisuje na estetických požadavcích na haiku... Čeština/slovenština je omezená požadavkem časování sloves v osobních tvarech, to je prostě fakt. Ale nám jde především o přiblížení se vyjadřovacím způsobům japonského haiku, ne o jejich přísné dodržování (což právě je součástí mojí teze o tvorbě s 5-7-5)...
30.06.2013 19:13 Indigo
avatar
použiješ li jako inka v posledním slovo nedohlédnu, je to blbě

No tak Jardo, já Ti budu namítat zase Bašóovkou.

Jak měkkýš
se skořápkou škeble
loučím se s podzimem

Jarní vánek
čechrá květy sakur —
usmívají se jako já?
30.06.2013 19:20 Indigo
avatar K té sterilitě jsem si našla tohle:

Zdánlivá prostoduchost velkých Orientálců je
vždycky výsledkem dlouhého a bolestného duchovního hledání, výslednou harmonií nesmiřitelných
rozporů a protikladů. Jako banalitu by bylo možno
odsoudit zen sám, protože některá jeho moudra se ze
západního intelektuálního hlediska jeví jako naprosto
triviální: „V čem je smysl života, mistře?“ „Když se ti
chce jíst, jez, když se ti chce spát, spi.“ Velký znalec
japonského písemnictví profesor Koniši Džin’iči kdysi
napsal, že haiku je od zenu neoddělitelné, a vyjádřil
obavu, zda západní čtenář, který tomuto vlivu nebyl
tisíc let vystaven, může tak stručnou a lakonickou
poezii opravdu chápat.
Tak jako zen, haiku je především „Cesta“, duchovní
hledání, kde prvotní je prozření a uvědomění, záznam
zkušenosti až druhotný. Někteří západní autoři haiku
jsou přesvědčeni, že musí být originální, aby se vyhnuli
zdánlivé „banalitě“, a jejich skladby pak často obsahují
víc „já“ než světa. To je sice typicky západní nemoc,
ale zhoubnost egocentrismu si uvědomovali i nejlepší
japonští básníci, a jejich haiku jsou především pokusem
o překonání sebestřednosti.

Antonín Líman/Chrám plný květů
30.06.2013 19:29 jardaJJ
avatar nojo, neumím japonsky, bohužel máme jen překlady, a nechápem no
30.06.2013 20:43 Jaroslav Vraj
avatar ke svý škodě, a že fakt ke svý škodě...
30.06.2013 21:04 cvrcka
avatar a já na tohle nevěřim. jasně že nám stojej v cestě oči, abychom mohli vidět. jasně že nám překážej myšlenky, abychom mohli vnímat pořádně.
ale sdělení zenu, i haiku, i Buddhy je natolik univerzální, že není ve slovech k překladu, /tím míň ve slovech překladu/... číst to, co napsáno není!? vidět to, co je předtím, nebo potom, kdy je vidět.

v tom je osvícení. víte. tam nejsou slova ani významy, ani cesty. ne. ani dlouhý bolestný hledání tam není, pokud je míněno slovy a významy. a naprosto souhlasím, že pokud vznikne dobré haiku náhodou při kroužení a rozjímání o něm, třeba mně
je to míň, než když pak člověk pozná, co je dobré haiku, ale ani k tomu člověk /třeba ten západní/ nesmí mít své důvody...

no, jak to říct, že? cha chá.
30.06.2013 21:10 Jaroslav Vraj
avatar nikdy nemůžeme uchopit haiku jako takové, jelikož
neznáme jazyk - pravé haiku je pouze japonské,
a v překladech se můžeme jen domnívat...
30.06.2013 21:27 cvrcka
avatar a já, že netřeba uchopit (ale bavit se, to se bavme :) to jooo, to je veliká legrace)

já si představuju jak sedím s mistrem na bobku, máme něco společnýho k pití a říkáme si haiku. třeba mlčky, nebo anglicky, asi, že? a funguje to.
30.06.2013 22:13 Stinohra
avatar Díky, máte se mnou svatou trpělivost... hlavně tahle věta mi odpovědí
Haiku by mělo být snad vždy směřováno právě ven – na nějaký přírodní jev, a teprve způsob jeho zachycení vlastně může dávat indicie o subjektivitě autora.
30.06.2013 22:22 Jaroslav Vraj
avatar jo, cvrčko, sranda se dá udělat ze všeho
30.06.2013 22:39 Jaroslav Vraj
avatar Hori Bakusui

pod větvemi
kde sedí tažný pták
hlučí velkoměsto
30.06.2013 22:41 cvrcka
avatar :) ....Jarku... buřička děkuje.... za nová slova. hai! není náhodou hai japonsky ano?
30.06.2013 22:45 Jaroslav Vraj
avatar nejspíš ano, buřičko:)
02.07.2013 10:53 Luisa
avatar Můj problém s japonským haiku celkem dobře pojmenoval Skácel, i když teda mluví o Číňanech.

"Střelivu se zkoseným hrotem
kulkám dum-dum
říkají Číňané v obrazné své řeči
ty které otevrou se jako květ"

Na haiku vidím jako krásné to, že dobře napsané haiku je dlouhé jako román. Podle mě teda. A přitom je to okamžik. Nevím. Chtěla jsem trochu vysvětlit, proč jsem se tak dlouho zdržela komentáře. Haiku je pro mě obraz. Což je dobře. Pro mě to znamená, že když se naučím psát haiku, nemusím mít foťák ani malířský plátno. Fajn. Přesto si myslím, že s haiku jepotřeba nakládat velmi uvědoměle, totiž, že tyto obrázky je nutno zasadit do nějaké kompozice. Pro mě to znamená napsat ke každému datum a přesný čas.

K těm Tvým. Smála jsem se, protože jsem si taky napsala čtyři haiku a nazvala je jarolétopodzimzima. A nepublikovala. Jsou úplně jiná, než ta Tvoje. Z tohoto důvodu mi začalo připadat přiřazování názvu k haiku jako blbost. Ale blbost to asi není. Protože uvést k haiku alespoň období, když už ne datum a čas, vidím jako NUTNOST.

Nejelepší mi přijde Tvoje Léto. Ochotně se ho učím zpaměti. Tu chvíli znám. Tak proto. Možná taky proto, že zde jsi byla nejvíce přesná, žádná snaha o dobrá slova, prostě jsi to napsala jak to bylo.

Jinak jsem za Vaše haiku moc ráda. A omlouvám se, že jsem se tu tak rozepsala, ale potřebovala jsem si udělat pořádek ve vlastních myšlenkách.
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop