Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Poezie - vázaný verš » Ostinato
Ostinato



na límci ticha (h)ráz
 neúplný postupný pocit vlny
zas a zas
    vzlíná a nevzniká
peristaltika    kdo stráví čas
                 v úprku
utáhne struny houslí u krku
snáz


(16. 6. 2009)

Komentáře
06.11.2013 09:02 Vorona
avatar nějak se mi tam namotal "pocit viny"
vím, že by to asi bylo klišé, ale i tak mi to tam sedlo :-)
tuhle jsem strávila, snad proto, že byla jen v mini podání...
pěkný
palec
06.11.2013 12:04 Indigo
avatar Vrtalo mi v hlavě proč tolik bazíruješ na vizuální stránce textu.
Protože je to spíš volný verš, pro který má prý mimořádnou důležitost grafická úprava textu z důvodu jakési absence zvukových a jiných signálů. Jenže ty tady nechybějí, sám uvádíš jako verš vázaný. Tedy rozumím tomu tak, že vrstvíš účinek, snad na podporu moderní poezie a v základních stavebních kamenech vázaného.Je to pro mne prostě další zkušenost, i když já sama onu výstavbu tzv. pro oči při četbě pomíjím. Ale mohl by někdo namítnout, že vnímám podprahově.To je otázka dalšího mého osobního zkoumání.:)
06.11.2013 16:21 Wopi
avatar mně to přijde spíš jako obsedantně kompulsivní porucha jak vyšitá - zvlášť podle toho, jak vyvádí, když je jedna mezera maličko jinak - to je jasná diagnóza, Inko
06.11.2013 17:30 Indigo
avatar Wopi, nech toho.
06.11.2013 17:38 Jaroslav Vraj
avatar mně právě ona výstavba textu navozuje způsob čtení,
respektive supluje recitaci, a pomáhá mi tak k autorovi
06.11.2013 18:10 Indigo
avatar Myslíš takovou malou pomůcku, kde dělat nádechy, pomlky a tak?
No, já myslím, že má ještě jinou cílenou funkci. Vidím ty odnožky, nebo jak se tomu říká. Většinou to souvisí s nákresem struktury podniku třeba, kdo je ředitel a až na tu spodní. Jedině tak můžeš přečíst to - kdo stráví čas v úprku bez peristaltiky a bez pomlky.
Takový pavouk - ve vztazích by to bylo asi kdo s kým.:)
06.11.2013 18:31 Jaroslav Vraj
avatar jj, asi směřuje i k týhle fukci - pospojení souvislostí
tak vzniká i jaksi mimoděk, ale je otázka, jestli autor právě
(i) sem cílil...:)
06.11.2013 20:26 Egon Sirka
avatar Já se neumím přenést přes límec ticha. Jakože jsem dřív pár obrazů taky tak měl, ale
zaprvý mě dráždí ta závorka, snažím se odepřít si názor že je to objev blízkosti těch slov. To je samozřejmě pitomost ale stejně mi to skáče před oči.
A pak tím rýmem jsem zcela zahlcený, opakováním se na něj mám soustředit ale nevím proč bych měl. Zase bych něco podsouval, to je tím jak mě ten text špičkově mate. Nejen že ho nedokážu uchopit, ale ještě se v něm ztrácím. Připadá mi jako bys na sebe kladl jednu těžko prostupnou vrstvu za druhou a já se nedostal ani do poloviny. Chm.
07.11.2013 12:19 jardaJJ
avatar omlouvám se, určitě se vrátím, tedaq pokud mi avizuješ
momentálně řeším neřešitelný, viz moje forum který budu dnes publikovat
11.11.2013 12:36 miroslawek
avatar Indigo: grafické členění je podstatné ze dvou příčin

1) rytmus
2) význam

a zároveň je to příčina jediná, neboť se prolínají, fungují dohromady. V mých textech dochází k dekompozici tradiční veršové struktury. Ad 2) vezmeme-li si jako východisko přesah - jsou mnou vytvářené autonomní fragmenty obnažené z obou stran a díky grafické struktuře nemusí korelovat pouze s koncem bezprostředně předešlého fragmentu. Také nejsem omezen na konce a počátky veršů/řádků, ale mohu jít o řád níž, až na úroveň jednotlivých slov. Podobně mohu ad 1) variovat strukturu rytmickou. Např. se určitý segment může jevit jako trochej a přitom celý verš, jehož je onen fragment součástí je jamb. Pak tam je jiný rýmem spojený fragment (ano, rýmy jsou důležitý pojící prvek), který je jamb, a vedle další rýmem spojený trochejský verš. A funguje to paralelně - rozkolísáno i sevřeno. A abych to ještě zkomplikoval, pojďme si ještě říci, že verš není útvar grafický, nýbrž rytmický, takže kde začínají a končí ony celé verše také není tak docela jasné. Zkrátka vyšší dívčí sémantizace rytmu ;D

Rytmické věci působí, alespoň do jisté míry, nezávisle na tvém uvědomění - a tím upozorňují na ony sémanticky konektivní body, místa v textu. Co si s nimi kdo počne, to už je podle libosti každého jednotlivého soudruha.
Grafické členění zase upozorňuje na tu rytmiku, resp. ji svým způsobem spoluvytváří - aby ona výše zmíněná "jistá míra" byla více než malá. Na druhou stranu takové Zápisky z nekropole se bez toho obejdou docela dobře.

Zdejší publikační systém mi příliš neusnadňuje publikaci komplexnějších textů, ne kterých by bylo možno demonstrovat, právě kvůli oněm tak bláhově vysmívaným mezerám, které v případě delšího úseku nepředvídatelně "zkracují/prodlužují" délku odsazení, což není možné vidět ani v náhledu. To narušuje onu konektivitu jednotlivých fragmentů, přehlednost a i určitou výtvarnou ladnost fraktálovitého uspořádání textu.
11.11.2013 12:47 miroslawek
avatar Indigo pokrač.: Tento text není tak komplexně propracován a posunutí slova v úprku (mělo začínat pod písmenem d ve slově kdo o řádek výše) na konec, není nijak zvlášť rušivé. V případě textů jiných mohou být dopady ve své kumulaci vcelku fatální.

Jarek: ano rytmika souvisí s recitací, ovšem s tichou při čtení... přednes mých veršů je pro publikum bez vizuální konfrontace sémanticky ztrátový, mnohdy zásadně. Postupný posun k tichému čtení pro sebe je charakteristická tendence už od konce 19. věku.

Egon: není opakování jako opakování - sémantika a rytmus jsou spojité nádoby, u mne takřka vždy. Jak říkal Shrek: lidé jsou jako cibule... nu, mé texty rovněž.
11.11.2013 12:49 miroslawek
avatar jardaJJ: neřeš, za mne vyřešeno... radši se drž, já držím palec
wiki: ona je celá ta báseň tak trochu nesmiřitelná
11.11.2013 15:40 Indigo
avatar He. Nevím, zda-li jsi víc teoretik nebo autor. Ale jsem moc ráda, že neopomíjíš a zapíšeš v komentu, abychom doznali bližšího.

Co se týče možností vkládání co do grafického členění, zatím je jak je. Určitě stojí za úvahu přemýšlet o tom, co by jsme pro to mohli udělat v budoucnu. Ovšem, jak víš, je teritoriem Jardy a nyní na to není ani vhodná doba.
Ale můžeme se domluvit na prozatimním řešení, že Tvůj text po vložení mohu doupravit, když mi pošleš třeba na mail jak text má vypadat. Pokud Tě tedy možnost náhledu mýlí. Je to pravda řešení obklikou, ale je možné. Založím proto, a nejen pro Tebe, i pro ostatní kdyby potřebovali úprav, které jinak nelze a vědí o tom předem, založím kategorii při vkládání - KE KOREKCI.
11.11.2013 16:15 miroslawek
avatar Indigo: aby nevznikl dojem, že své texty rýsuji kružítkem a šuplerou podle nějakých předem daných kabalistických vzorců, kam jen mechanicky dosazuji jakési poetické proměnné - samozřejmě, že onen, ostatně dosti zjednodušený, "teoretický popis" je pouhým ex post vysvětlením toho, co mám relativně dlouhou autorskou praxí důkladně prohmatáno. Píšu stejně intuitivně jako kdysi - jen mi teď ty verše místo prostého běhu vpřed pod rukama tančí. Můžu snad já za to? ;DDD

Co se týče onoho vkládání - já si skutečně vážím té snahy - a i Jarda ji měl. Ovšem navrhované prozatímní řešení mi nepřijde nejšťastnější. Už jsme to koneckonců jednou podobně zkoušeli, výsledek, myslím, nikoho neuspokojil. Nechci žádné extra zacházení, nechci nikoho dokola obtěžovat malichernostmi a zároveň chci mít svůj text pod kontrolou. Já se s tím nějak vyrovnám... a brblání ke mně patří ;)
11.11.2013 16:22 Indigo
avatar Neměla jsem na mysli extra zacházení. Spíše pozornost ke konkrétním autorům a jejich nárokům na publikování. To co čtenáři mnohdy připadne jako malichernost, v autorově očích může znamenat přesný opak.Tys mne jen přivedl na nápad.
Kategorie Ke korekci již existuje. Využij, nebo ne, je pouze o volbě.Stejně tak pro ostatní.
14.11.2013 19:22 jardaJJ
avatar diskuze je skvělá
i když takovou malou připomínku bych as měl
jeen mi nejde moc napsat
třeba vás potrkám a dřív než top bude blbý si to vyříkáme
25.10.2017 22:15 lawenderr
avatar Zajímavě poskládané - přeskákala jsem si i komentáře (abych si od básničky odpočinula - jako když mezi parfémy čucháš ke kávě:) a po letech jsem zjistila, že se tvé básně dají nejen číst, ale dál i stavět - slovo na slovo, do různých směrů. Wow, baví:))))
11.06.2018 22:34 miroslawek
avatar Myslíš něco jako navoněné Lego... francouzský odér písmen Le Go...
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop