jít proti smrti
nebo s ní
u pásu času za hlasu milosti
v hrsti vřetene hůlky stín-
-síly sevřené!
pak co já s tím?
kampak mě žene?
mám cíle do kruhu jen plaše přepažené-
-jít proti smrti
nebo s ní
od Indigo
dne 25.11.2013 13:15 ·
25 Komentářů ·
371x čteno ·
Někdy jsi zbabělý ve své skále
a jindy hrdinou v cizích mořích
... jsem v ty abstrakce nějak zatopený, přidušen. Asi jen rozmar, jak si jinak vysvětlit náklonnost k Holanovi, Palivci.
Máš tam mít otazník nemá... proti nebo s ní.
Taky se přerážím o cestu v přepaženém kruhu, nevejdu do něj, nevejdu se do něj.
"Mě nemůžete vystrašit, jsem zbabělec, bojím se pořád!" mě tak Rimmerova replika na to, co egon naskočila. Já jen, že když čtu Tvoje věci, In, tak se přerážim skoro pořád a připadá mi, že se vyjadřuješ příliš složitě (nebo já jednoduše... to by taky šlo) Rýmy mi sympaticky nečekaně zarezonovaly v uších.
kampak mě žene? - automaticky si při čtení měním slovosled do kampak žene mě... neříkám, že zní lépe, to jen jak přirozeně já a tak...
u pásu času za hlasu milosti
v hrsti vřetene hůlky stín-
nerozumím...
A jinak si říkám, že bych asi měla přestat kouřit.
No víš jak, In, si kolikrát řikám,jestli mám reagovat, když ty moje názory sou tak děsně nepodložený něčim jinym než pocitem, že dobře, že špatně... a vy to všichni umíte tak dobře pojmenovat. Složitě... spíš formulačně mimo mě, snad těžko uchopitelně...
Obsah pro mě spíš intuitivně než s jistotou, což nemusí rušit, nejsem z těch, co potřebujou vědět všechno, ale tady mě to štve.
Pás času - každý nějaký máme. Hůlky vřetene - zajištění příze smyčkou, smyčka by odpověď přinést mohla i v cílech do kruhu, ale co já vím, jestli jdu správně. Jenže jiné vysvětlení nemám a tonoucí se, jak známo stébla chytá...
Jsem příznivcem a pisatelem převážně volného verše. Volný verš tak jak ho známe, není obyčejně vázán o žádnou funkci nositele rytmu, pokud nehovoříme o intonaci. U volného verše přejímá slovo a intonace nejdůležitější místo a vytváří tak možnost uniknout přísné formě ve smyslu měřítek ideálního rytmického schématu či sledování přízvučných a nepřízvučných dob za účelem pojmenování, která jsou nám z historie dostupná. Nejsem zastáncem univerzálního trvání nebo plynulosti verše tak jak by mohl být předepsán. Hledám možnosti, jak uplatnit výhody volného verše a zároveň docela nepopřít zkušenost nejstaršího básnického tvaru.Hledám tvar jiný. Pokouším se podmanit nejen intonaci lingvistického charakteru, ale i v hudebním smyslu tak, jak by mi nejlépe vyhovělo, by můj zápis byl otiskem s co největší autentičností překladu mého vlastního sdělení poezie. Chápu, že může vyvolat konflikt mezi naučeným a doposud neobjeveným nebo neznámým a může vyvolat poněkud i zmatek nebo opovržení. Však vybírám si právě z toho, jak jednotlivé dílky nejlépe zapadají do mého vlastního schématu nebo představě o tom, co je v poezii pro mě pravé. Experimentuji s funkcí i anatomií rýmu i s jeho zvukovou podobou, s jeho kvalitou, rytmem i formátem básně. Možná jsem teprve na začátku, ale všecko ještě nemohlo být. Hledám svou vlastní poetiku.
Pokouším se podmanit nejen intonaci lingvistického charakteru, ale i v hudebním smyslu tak, jak by mi nejlépe vyhovělo...
ano, to je rozumně vyřčené, a chápu pokus o experiment,
já však přesto ponejprv (chybně asi?)
věc pobral jako spíše dílko vázané, proto můj koment tak -
a ač text i v určité sevřené formaci tu stojí, mě přesto vedl jinudy
Jarek/Indigo: verš není primárně útvar grafický, ale rytmický
např.
jít proti smrti nebo s ní
u pásu času
za hlasu
milosti v hrsti vřetene
hůlky stín-síly sevřené!
pak co já s tím?
kampak mě žene?
mám cíle do kruhu jen
plaše přepažené
jít proti smrti nebo s ní
No myslela jsem, že k tomu jak jsi přeskládal ještě něco dopovíš, rozebereš. Nenecháš své studenty jaksi na pochybách a ještě nějakou třešničku třeba. :)
Jarek/Indigo: verš není primárně útvar grafický, ale rytmický
To áno, Miro, ale hranice verša, ako základnej rytmickej jednotky nie sú relatívne. Aspoň nebývali. Poukazovať na rytmickú rafinovanosť rekombináciou veršových segmentov, to je trochu... no, čo baba chcela, to sa babe prisnilo. Tvoje iné, rytmicky nekonfliktné zalomenie, je síce v tom pôvodnom latentne prítomné, ale málo očividné, či skôr „ušičujné“. Si myslím. Mám pocit, že je to skôr náhoda, že tento text skrýval možnosť rytmicky nepríznakového zápisu v absolútnej miere, teda bezo zvyšku. Ale dokázať sa to pravdaže nedá, ech:)
Jarku, nie všade, kde vidíš rým, musí sa on nevyhnutne opierať o normou ošetrený rytmus, zvlášť v stroficky nepravidelnom texte s veršami nerovnakej dĺžky.
Pavol, netvrdím, že se stroficky nepravidelný text obsahující rým musí nutně opírat o normovaný rytmus,
ale už právě prvotní "nesednutí" mi do ucha zavdalo záměr
k jakémusi hledání příčiny...:)
Jarek/Indigo: verš není primárně útvar grafický, ale rytmický
rytmicky nekonfliktné zalomenie, je síce v tom pôvodnom latentne prítomné, ale málo očividné, či skôr „ušičujné“
věc pobral jako spíše dílko vázané
Text nestrofický odpovídá nejlépe volnému verši.Že je jaksi ke konfrontaci ve smyslu řekněme proměnlivého rozsahu užitých prostředků, je pravda.Rým by měl naplňovat intonačně a mnou užité předěly souvisí s aparátem jednotlivých obrazových výrazů po verši tak, jak bych je nejspíš nejlépe vyslovila právě ve volném verši, tedy přirozeněji než v ohýbání při vázaném.Rým je nástrojem hudebním, slovo nástrojem kontextovým, rytmus podvědomým úderem. Grafický zápis simuluje výslovnost.
Tudíž nesouhlasím s tím, že verš je především útvarem rytmickým než grafickým, poněvadž víc než rytmus bych chtěla vnímat slovo po obsahu, které v zápisu tištěném, tedy pro čtení, podmíněno po výslovu grafickou hranou.Rytmus bych pak chtěla směrovat k tomu, co tady Pavel nazval naprosto přítomně a pouze ušičujným v kontextu o kterém mluvil. Bez povýšení a důležitosti tohoto poetického komponentu, skrytě. Ve vázaném totiž všechny tyto užité prostředky vystupují do popředí souměrně. Tomu se bráním. Slovo je víc. Slovo je nejvíc a každé samo o sobě hraje po svém vlastním způsobu.
Ty píšeš, že experimentuješ s rytmem a že upřednostnuješ volnej verš. Ale mě tedy to "kampak mě žene skoro nejde vyslovit,a by to bylo ve stejnym rytmu jako "síly sevřené".
Nejspíš jsem asi neporozuměla.
Ani volný verš není tak docela bezpravidlový. Působení rytmu například, je ve volném verši obyčejně spojováno s tzv. okamžitým efektem v jednotlivém řádku nebo obrazu.Jednoduše v souvislosti s nějakým místem v textu.Měl by hrát jakousi roli emotivní modelace promítající se tady a teď.Naproti tomu u vázaného je rytmus složkou, kostrou bez které by se soudržnost celého básnického tvaru rozsypala.
Proč Ti nejde vyslovit právě toto, nevím. Mně vyslovit jde přirozeně. Nebo myslíš v souvstažnosti k celku?
Pokud jde o to, pak problematickou výslovnost zde vidím pouze v jednom momentě (ovšem účelově), a to je verš v hrsti vřetene.
Tyhle výrazy jsou jakýmsi míčkem který skáče v celkem přesných a krátkých úhledných úsecích.Nezarezonují. Není to jako by zahrál tón na piánu a někdo přidržel pedál. Právě naopak, rychle zazní a je pryč. Jinak pak formuje výraz otazník.
Naproti tomu
u pásu času za hlasu milosti
je starorůžová stuha puštěná z dívčích vlasů po větru. Vlaje, nechává se nést ve vlnách.
v hrsti vřetene hůlky stín-
-síly sevřené!
Tvrdá a těžkopádná výslovnost prvních dvou slov je evokací konfliktu. Hůlky stín a síly, jsou slova pomlky. Plasticky si je představuji, jako podtržítko o několika dobách. Jeden hlubší a trvající chvíli tón, který se slovem sevřené navrací k původní těžkopádnosti, však již o něco pochopeněji.
A mohla bych bych pokračovat dál. Však nevím, zda-li má vysvětlení dosáhnou jistého pochopení. Vidím slova a jejich kombinace v obrazech. Kromě jiného tedy. Ale o tom třeba jindy. Jednoduše o melodii a rytmu, jinak než vědecky.
nesouhlasím s tím, že verš je především útvarem rytmickým než grafickým, poněvadž víc než rytmus bych chtěla vnímat slovo po obsahu, které v zápisu tištěném, tedy pro čtení, podmíněno po výslovu grafickou hranou.Rytmus bych pak chtěla směrovat k tomu, co tady Pavel nazval naprosto přítomně a pouze ušičujným v kontextu o kterém mluvil. Bez povýšení a důležitosti tohoto poetického komponentu, skrytě. Ve vázaném totiž všechny tyto užité prostředky vystupují do popředí souměrně. Tomu se bráním. Slovo je víc. Slovo je nejvíc a každé samo o sobě hraje po svém vlastním způsobu.[/quote]přesně
ale nemůžu říct, že bych zcela rozuměl obsahu... což ovšem není na škodu, mám v oblíbených spostu, u kterých nevím, vo co gou
Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES