Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Poezie - zbylé formy » nový icarus
nový icarus


jít proti smrti
nebo s ní
u pásu času za hlasu milosti
v hrsti vřetene hůlky stín-
-síly sevřené!
pak co já s tím?
kampak mě žene?
mám cíle do kruhu jen plaše přepažené-
-jít proti smrti
nebo s ní



Komentáře
25.11.2013 16:40 Egon Sirka
avatar Někdy jsi zbabělý ve své skále
a jindy hrdinou v cizích mořích

... jsem v ty abstrakce nějak zatopený, přidušen. Asi jen rozmar, jak si jinak vysvětlit náklonnost k Holanovi, Palivci.
Máš tam mít otazník nemá... proti nebo s ní.
Taky se přerážím o cestu v přepaženém kruhu, nevejdu do něj, nevejdu se do něj.
25.11.2013 16:48 Indigo
avatar ta má jatá májata

otazník nikde nechybí, Ondrášu. Zpracovávám zprávu.:)
25.11.2013 17:16 Stinohra
avatar "Mě nemůžete vystrašit, jsem zbabělec, bojím se pořád!" mě tak Rimmerova replika na to, co egon naskočila. Já jen, že když čtu Tvoje věci, In, tak se přerážim skoro pořád a připadá mi, že se vyjadřuješ příliš složitě (nebo já jednoduše... to by taky šlo) Rýmy mi sympaticky nečekaně zarezonovaly v uších.
kampak mě žene? - automaticky si při čtení měním slovosled do kampak žene mě... neříkám, že zní lépe, to jen jak přirozeně já a tak...
u pásu času za hlasu milosti
v hrsti vřetene hůlky stín-

nerozumím...
A jinak si říkám, že bych asi měla přestat kouřit.
25.11.2013 19:05 Indigo
avatar
a připadá mi, že se vyjadřuješ příliš složitě


kampak žene mě


(to zas nepřijde přirozené mně :) )

Co je složité vyjadřování? Slovosled? Můj obsahový překlad? Co z toho víc, nebo méně? A ptám se jen proto, bych věděla, co míníš.

Ty dva verše, co jsi uvedla. Nepředstavíš si pod tím spojením vůbec nic? Ani zvuk nic nenavodí?

A jináč jsem ráda, že konečně po čase, však víš.:)
25.11.2013 19:32 Stinohra
avatar No víš jak, In, si kolikrát řikám,jestli mám reagovat, když ty moje názory sou tak děsně nepodložený něčim jinym než pocitem, že dobře, že špatně... a vy to všichni umíte tak dobře pojmenovat. Složitě... spíš formulačně mimo mě, snad těžko uchopitelně...

Obsah pro mě spíš intuitivně než s jistotou, což nemusí rušit, nejsem z těch, co potřebujou vědět všechno, ale tady mě to štve.
Pás času - každý nějaký máme. Hůlky vřetene - zajištění příze smyčkou, smyčka by odpověď přinést mohla i v cílech do kruhu, ale co já vím, jestli jdu správně. Jenže jiné vysvětlení nemám a tonoucí se, jak známo stébla chytá...
25.11.2013 19:53 Indigo
avatar Jako by si pocit sám nevystačil. A přece ano!

Díky, Stíno.
26.11.2013 07:42 Jaroslav Vraj
avatar
u pásu času za hlasu milosti

se slabikou navíc bych viděl daktyl

a pak:

v hrsti vřetene hůlky stín-
-síly sevřené!
pak co já s tím?
kampak mě žene?

i tady vidím určitý problém v rytmice,

1. verš Xx Xxx Xx X
začíná jako trochej (v hrsti vřetene), pak se "mění" v jamb

2.verš Xx Xxx tady zas tochej

3.verš x X x X tady jamb, nebo snad x x X x ??

4.verš Xx x Xx a tady fakt tápu


bych moc rád názor miroslawka, dajaka a ostatních s plným malíkem
26.11.2013 09:58 Indigo
avatar
problém v rytmice


Jsem příznivcem a pisatelem převážně volného verše. Volný verš tak jak ho známe, není obyčejně vázán o žádnou funkci nositele rytmu, pokud nehovoříme o intonaci. U volného verše přejímá slovo a intonace nejdůležitější místo a vytváří tak možnost uniknout přísné formě ve smyslu měřítek ideálního rytmického schématu či sledování přízvučných a nepřízvučných dob za účelem pojmenování, která jsou nám z historie dostupná. Nejsem zastáncem univerzálního trvání nebo plynulosti verše tak jak by mohl být předepsán. Hledám možnosti, jak uplatnit výhody volného verše a zároveň docela nepopřít zkušenost nejstaršího básnického tvaru.Hledám tvar jiný. Pokouším se podmanit nejen intonaci lingvistického charakteru, ale i v hudebním smyslu tak, jak by mi nejlépe vyhovělo, by můj zápis byl otiskem s co největší autentičností překladu mého vlastního sdělení poezie. Chápu, že může vyvolat konflikt mezi naučeným a doposud neobjeveným nebo neznámým a může vyvolat poněkud i zmatek nebo opovržení. Však vybírám si právě z toho, jak jednotlivé dílky nejlépe zapadají do mého vlastního schématu nebo představě o tom, co je v poezii pro mě pravé. Experimentuji s funkcí i anatomií rýmu i s jeho zvukovou podobou, s jeho kvalitou, rytmem i formátem básně. Možná jsem teprve na začátku, ale všecko ještě nemohlo být. Hledám svou vlastní poetiku.
26.11.2013 11:58 Jaroslav Vraj
avatar
Pokouším se podmanit nejen intonaci lingvistického charakteru, ale i v hudebním smyslu tak, jak by mi nejlépe vyhovělo...

ano, to je rozumně vyřčené, a chápu pokus o experiment,
já však přesto ponejprv (chybně asi?)
věc pobral jako spíše dílko vázané, proto můj koment tak -
a ač text i v určité sevřené formaci tu stojí, mě přesto vedl jinudy
26.11.2013 12:24 Indigo
avatar Jasně Jarku, to se nevylučuje. Každá reakce mě zajímá.Prostě každá. A není chyba, že se věci chápeš právě takto.:)
26.11.2013 15:17 miroslawek
avatar Jarek/Indigo: verš není primárně útvar grafický, ale rytmický

např.

jít proti smrti nebo s ní
u pásu času
za hlasu
milosti v hrsti vřetene
hůlky stín-síly sevřené!
pak co já s tím?
kampak mě žene?
mám cíle do kruhu jen
plaše přepažené
jít proti smrti nebo s ní
26.11.2013 15:24 Indigo
avatar Proč. Prostě ráda bych věděla proč.
26.11.2013 16:46 miroslawek
avatar Indigo: To bys mi nejprve musela prozradit, nač se ptáš - co proč?
26.11.2013 20:58 Indigo
avatar No myslela jsem, že k tomu jak jsi přeskládal ještě něco dopovíš, rozebereš. Nenecháš své studenty jaksi na pochybách a ještě nějakou třešničku třeba. :)
26.11.2013 23:55 dajakbol
avatar
Jarek/Indigo: verš není primárně útvar grafický, ale rytmický


To áno, Miro, ale hranice verša, ako základnej rytmickej jednotky nie sú relatívne. Aspoň nebývali. Poukazovať na rytmickú rafinovanosť rekombináciou veršových segmentov, to je trochu... no, čo baba chcela, to sa babe prisnilo. Tvoje iné, rytmicky nekonfliktné zalomenie, je síce v tom pôvodnom latentne prítomné, ale málo očividné, či skôr „ušičujné“. Si myslím. Mám pocit, že je to skôr náhoda, že tento text skrýval možnosť rytmicky nepríznakového zápisu v absolútnej miere, teda bezo zvyšku. Ale dokázať sa to pravdaže nedá, ech:)
27.11.2013 00:09 dajakbol
avatar Jarku, nie všade, kde vidíš rým, musí sa on nevyhnutne opierať o normou ošetrený rytmus, zvlášť v stroficky nepravidelnom texte s veršami nerovnakej dĺžky.
27.11.2013 09:32 Jaroslav Vraj
avatar
Jarku, nie všade, kde vidíš rým, musí sa...


Pavol, netvrdím, že se stroficky nepravidelný text obsahující rým musí nutně opírat o normovaný rytmus,
ale už právě prvotní "nesednutí" mi do ucha zavdalo záměr
k jakémusi hledání příčiny...:)
27.11.2013 09:46 Indigo
avatar
Jarek/Indigo: verš není primárně útvar grafický, ale rytmický


rytmicky nekonfliktné zalomenie, je síce v tom pôvodnom latentne prítomné, ale málo očividné, či skôr „ušičujné“


věc pobral jako spíše dílko vázané


Text nestrofický odpovídá nejlépe volnému verši.Že je jaksi ke konfrontaci ve smyslu řekněme proměnlivého rozsahu užitých prostředků, je pravda.Rým by měl naplňovat intonačně a mnou užité předěly souvisí s aparátem jednotlivých obrazových výrazů po verši tak, jak bych je nejspíš nejlépe vyslovila právě ve volném verši, tedy přirozeněji než v ohýbání při vázaném.Rým je nástrojem hudebním, slovo nástrojem kontextovým, rytmus podvědomým úderem. Grafický zápis simuluje výslovnost.

Tudíž nesouhlasím s tím, že verš je především útvarem rytmickým než grafickým, poněvadž víc než rytmus bych chtěla vnímat slovo po obsahu, které v zápisu tištěném, tedy pro čtení, podmíněno po výslovu grafickou hranou.Rytmus bych pak chtěla směrovat k tomu, co tady Pavel nazval naprosto přítomně a pouze ušičujným v kontextu o kterém mluvil. Bez povýšení a důležitosti tohoto poetického komponentu, skrytě. Ve vázaném totiž všechny tyto užité prostředky vystupují do popředí souměrně. Tomu se bráním. Slovo je víc. Slovo je nejvíc a každé samo o sobě hraje po svém vlastním způsobu.
27.11.2013 15:31 Indigo
avatar
Ty píšeš, že experimentuješ s rytmem a že upřednostnuješ volnej verš. Ale mě tedy to "kampak mě žene skoro nejde vyslovit,a by to bylo ve stejnym rytmu jako "síly sevřené".


Nejspíš jsem asi neporozuměla.

Ani volný verš není tak docela bezpravidlový. Působení rytmu například, je ve volném verši obyčejně spojováno s tzv. okamžitým efektem v jednotlivém řádku nebo obrazu.Jednoduše v souvislosti s nějakým místem v textu.Měl by hrát jakousi roli emotivní modelace promítající se tady a teď.Naproti tomu u vázaného je rytmus složkou, kostrou bez které by se soudržnost celého básnického tvaru rozsypala.
Proč Ti nejde vyslovit právě toto, nevím. Mně vyslovit jde přirozeně. Nebo myslíš v souvstažnosti k celku?
Pokud jde o to, pak problematickou výslovnost zde vidím pouze v jednom momentě (ovšem účelově), a to je verš v hrsti vřetene.
27.11.2013 15:55 Indigo
avatar Ještě snad konkrétněji v abstraktním přirovnání.

pak co já s tím?
kampak mě žene?


Tyhle výrazy jsou jakýmsi míčkem který skáče v celkem přesných a krátkých úhledných úsecích.Nezarezonují. Není to jako by zahrál tón na piánu a někdo přidržel pedál. Právě naopak, rychle zazní a je pryč. Jinak pak formuje výraz otazník.

Naproti tomu
u pásu času za hlasu milosti


je starorůžová stuha puštěná z dívčích vlasů po větru. Vlaje, nechává se nést ve vlnách.

v hrsti vřetene hůlky stín-
-síly sevřené!


Tvrdá a těžkopádná výslovnost prvních dvou slov je evokací konfliktu. Hůlky stín a síly, jsou slova pomlky. Plasticky si je představuji, jako podtržítko o několika dobách. Jeden hlubší a trvající chvíli tón, který se slovem sevřené navrací k původní těžkopádnosti, však již o něco pochopeněji.

A mohla bych bych pokračovat dál. Však nevím, zda-li má vysvětlení dosáhnou jistého pochopení. Vidím slova a jejich kombinace v obrazech. Kromě jiného tedy. Ale o tom třeba jindy. Jednoduše o melodii a rytmu, jinak než vědecky.
27.11.2013 16:47 Vorona
avatar ty vole, to sou debaty tady :-)
já jen, že jsem trochu vedle :-))
no nevadí mi to...tady si klidně napíšu
"mě se to líbí"
27.11.2013 16:48 Vorona
avatar jakože teda dala jsem palec :-)
27.11.2013 19:44 Indigo
avatar Ještě, že jsme zrušili ty smajly.:)
30.11.2013 09:18 Wopi
avatar
nesouhlasím s tím, že verš je především útvarem rytmickým než grafickým, poněvadž víc než rytmus bych chtěla vnímat slovo po obsahu, které v zápisu tištěném, tedy pro čtení, podmíněno po výslovu grafickou hranou.Rytmus bych pak chtěla směrovat k tomu, co tady Pavel nazval naprosto přítomně a pouze ušičujným v kontextu o kterém mluvil. Bez povýšení a důležitosti tohoto poetického komponentu, skrytě. Ve vázaném totiž všechny tyto užité prostředky vystupují do popředí souměrně. Tomu se bráním. Slovo je víc. Slovo je nejvíc a každé samo o sobě hraje po svém vlastním způsobu.[/quote]přesně
ale nemůžu říct, že bych zcela rozuměl obsahu... což ovšem není na škodu, mám v oblíbených spostu, u kterých nevím, vo co gou
30.11.2013 09:19 Wopi
avatar ten citát se mi moc nepoved
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop