Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Blog » Die Erinnerung
Die Erinnerung
Štve mě to. Vlastně jsem si už pár let myslela, že ne, ale není to pravda. Nejspíš to začalo Dnem dětí, to mi byly asi čtyři. Závod na tříkolkách. Pro vítěze na konci čekala sladká odměna. Byla jsem před cílovou metou jako první. Pár centimetrů. Pak se mi zaseknul řetěz a všichni byli první. Přede mnou. Soudružky učitelky přece věděly, že jedna z těch tříkolek je vadná. Všechny děti to věděly. Já to věděla. Jen jsem nevěděla, že právě tahle. A nedostala jsem ani jeden blbej bonbón. Poslední. Poslední Inka. Tehdy mě přestaly zajímat společenské akce organizované dospělými.

Horší byla první lež od matky. Tedy první, na kterou se mohu upamatovat. To mi bylo pět. Máma mě vyzvedávala ze školky dříve, než sama skončila s prací. Pracovala v mateřském areálu v kuchyni a já na ni často čekávala před rampou u kuchyňské budovy. Vzpomínám si, stál tam kousek od cesty strom. Modré nebe, ptáci, silné větve sladké blumy přímo do pusy. Ale tehdy měla máma v práci kolo. Spíš mini kolo. Byla to skládačka Eska, tenkrát dost frčely. Pro mě doslova. Jezdila jsem od stromu k bráně, od brány ke stromu a tak pořád dokola, až jsem vyjela z brány na ulici. Potkala jsem kamaráda. Tehdy to v příměstských oblastech nebylo jako dnes, pětileté děti pobíhaly venku prakticky bez dozoru. Nebyl internet, mobily, nebylo příliš aut a bylo méně z dnešních běžných obav. Co by se mohlo stát? Všichni se známe, dětí je parta, hrají si na písku, na hřišti, vybiku, fotbal, jezdí s kočárky a autíčky i na kole. Soused zná souseda, sousedovic dítě jiné dítě. A hlavně, rodiče museli plnit pracovní plán, po práci zase melouchy. Nebo se stavěly domy svépomocí a maminka s tatínkem měli pořád fůru práce. A jak jsem si s tím kolem trochu zajela a protože kamarád byl pěšmo, v rámci hry, jsem jaksi kolo odstavila někde na silnici a pokračovala cestou i hrou. Asi tak po čtyřech hodinách, těžko dnes říci po jaké době, neboť čas Chronosu a Kairosu není totožný,natož zpětně, uvědomila jsem si, že na mě máma asi čeká. V kuchyni mateřské školy už nikdo nebyl. Šla jsem tedy přímo domů a s brekem, neb jsem si jaksi stačila uvědomit, že ani Esku, co jsem zpětně odstavila, nestála, kde prve měla. Přes brekot jsem nevnímala svá rozbitá kolena. Ono se při hře holt leccos přihodí. Máma byla vykloněná z okna našeho domu, asi mě vyhlížela.
-Mami, já sem ztratila to kolo. - A zase jsem bulela. Ale pak jsem si všimla, že Eska stojí opřená u vchodových dveří.

-Mami, tys ho našla?-

A maminka vyřkla svou první lež.
-Tady šel takovej pán kolem, do lesa. A vedl to moje kolo. Tak sem mu řekla, že není jeho. A musel ho vrátit. -řekla.

Bylo mi to divné. Bydleli jsme tehdy ve slepé ulici u lesa, na okraji obydlené části. Jen les a hřbitov o kousek dál. Tehdy jsem si uvědomila, že to co máma říká, nedává smysl. Nedávalo mi ani smysl to, proč mi říkala něco, co nedává smysl a je si přitom takového vědoma. Byla to lež. Ale pravým jménem jsem takové nazvala až daleko později.

Později, do školy jsem jezdila do města. Přede mnou již moje o sedm let starší sestra, tudíž šla jsem v jejích šlépějích. Jen první rok jsme tu půlhodinu do města jezdily do školy spolu. A také jen pro mámu. Sestra začala dělat, že mě nezná. Byla v pubertě a za malé děcko se před klukama z osmičky styděla. Nevadilo mi to. Byla s ní stejně nuda. Buď chodila na Judo, anebo doma schovávala svačiny ze spodu do klavírního křídla. Taková polička ze všech stran tam bývala. Prostě série zelených svačin.


Pokračování možná…
Komentáře
11.12.2014 21:38 Stinohra
avatar Nojo,
tahle forma povídání mě neskutečně baví, od tý první křivdy s kolama, přes máminu první lež, kterou jsem měla stejně v paměti z tvýho vyprávění u Péti v Děčíně... až po ty zelenající se svačiny.
12.12.2014 11:02 midi
avatar Nojo, nejhorší ale je, že mě mnohem víc tíží, když vzpomínám na křivdy, který jsem způsobil já svému okolí...a že se jich za celej můj dosavadní život (šedesát let) už nasbíralo... no, ne zas tak moc, ale...některý bolej jako když vám někdo vráží nůž do srdce. Uff, pryč od toho tématu!
12.12.2014 11:14 midi
avatar ... tak ještě jeden můj starej text vztahující se k ještě mnohem starší události... omlouvám se, ale je to k podobnému tématu.

Stařena prodávající Večerní Prahu

Vidím to jako dnes:
Byli jsme čtyři kluci,
tak čtrnáct patnáct let,
jeden z nás kupoval
Večerní Prahu
a platil bankovkou.
Stařena s ošklivými brýlemi
a zvláštně odulou tváří
neuměla dobře počítat,
vrátila mu víc, než měla.
Smál se,
co by nebral, když dává,
její chyba!

Vidím její berle opřené o zeď
a její mžourající oči
za nevzhlednými brýlemi,
vidím její nervózní přešlapování,
ohavné bačkory
a revmatismem pokroucené ruce.

Mrzí mě to,
protože i kdybych ji potkal,
nemohu jí vrátit ty peníze,
o které vlastně vůbec nejde.
Nikdy už nejde vrátit,
co je v nás zapsáno
a co tam navěky zůstane...

Nikdy jí to nikdo nevrátí?
12.12.2014 17:24 Jaroslav Vraj
avatar na moji Esku táta čekal před krámem celou noc,
a když sem ji pak dostal k narozkám, tak mě málem přerazil,
páč sem zklamaně špitnul, že ostatný maj lepšího Favorita,
a že se mi budou smát...

rád se vracím do těhle částí života, a když se to navíc
dobře čte...
dík
13.12.2014 15:25 Wopi
avatar příjemné čtení, vypracovaný styl - co víc říct?
15.12.2014 21:30 Luisa
avatar Je to zvláštní. Mám strach, že řeknu něco co bude jen výsledkem mýho momentálního rozpoložení a tím pádem to bude strašná blbost. On je to takovej paradox - to, co mi vyšlo, když jsem se snažila luštit svůj názor na tenhle text.

Takže. Jedna z mých vůbec nejoblíbenějších knih je Vlastní životopis Agathy Christie. Mám tu knížku ráda už jenom proto, že u ní mi to nevadí. Asi jsem ještě totiž nenašla jinou knížku, kde by mi to nevadilo. Já totiž nemám ráda deníky. Už vůbec ne zveřejněný deníky. Já s tim mám prostě problém. Směšovat svoje řemeslný psaní s tím, co jsem za člověka. Podle mě by to z toho ideálně mělo nějak prosvítat - co jsem za člověka. Ale nemělo by se to tam explicitně cpát. Takováta otřepaná definice prózy taky je, že z dobré prózy se nedozvíme nic o autorovi, ale všechno o hlavních hrdinech knihy. Já to dost uznávám. Tím víc, čím míň se tím sama řídím. Tohle je i důvod proč mám negativní postoj k mnoha svým textům - nesnáším je, protože jsou o mě. Za dobrý považuju ty, u kterých mi nevadí, že se v nich vyskytuju. Je to divný to takhle říct, ale zajímalo by mě, jak to máš ty. Jestli jako já toužíš napsat něco, v čem bys nebyla. Vůbec. Otisknutá. Nebo otisknutá nějak jinak.
Což je všechno, co k tomu asi můžu zatim.
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop