Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Poezie - volný verš » Noční morseovka
Noční morseovka
Ruce delší o probdělou noc
šramotí na škrobené dece
Nehty se nikomu již nechce stříhat
Drápou
vzkaz špitální morseovkou:

kdybych zapomněl své jméno
ukonejši pavoučí pohyby
roztřesených prstů
Připomeň
kdo vlastně jsem
Komentáře
18.07.2016 16:39 Jaroslav Vraj
avatar těžko mi posoudit dramatickou váhu textu,
když sice čtu, kudy se děje, víc mi však druhou
polovinou ubírá na uvěření autentičnosti, jakby až
nad rámec stanuvšího se - závěrem až příliš
"afektovaně", nadsazeně, až příliš na efekt

tak mi přijde -
škoda, když prvním veršem až pookřál sem
18.07.2016 18:47 Gora
avatar Jarku, druhá sloka je trochu horší, snad mne napadne, co s tím...jedna je příliš málo:-( Děkuju za koment!
18.07.2016 19:15 Indigo
avatar Možná je to frázováním, možná použitím verzál, dost možná obojím. Působí na mě jako špatnej překlad anglickýho textu. Neslyším hudbu, jen úsečné věty s nepříliš zdařilým obsahovým provázáním, o to méně mi pracuje jemněhmotná představivost, která následně není schopna vykompenzovat příběh celkového obrazu.
Rým je cílené ochromení na pravidelný tlukot čtenářova srdce, je prý podloženo, že dobývá nitro čtenáře snadněji. A teď když Tě tady čtu mimo něj, je mi jasnější proč se Ti nedaří mě s tím Tvým oblafnout (v dobrém slova smyslu). Kdybych byla na Tvém místě s tím co jsem postřehla cestou já, /spíše jako čtenář nežli autor/ (což je prakticky naprosto nemožné :) ), pokusy o vázaný bych na čas odstranila a soustředila se na zdařilejší vyslovení obsahu ve volném. Případně produkovala dvojí verzi, jednu ve volném, druhou ve vázaném se stejným sdělením. Možná by mohlo něco pozitivního přinést.
18.07.2016 19:21 Gora
avatar Děkuji moc , Indigo. Případně ještě vložím svoji zatím čtenáři jiného serveru nejoceňovanější básničku ve vázaném, co na to povíš. Jsem ráda za hodnocení, asi bych se měla spíš věnovat próze, kterou na tom jiném serveru poměrně úspěšně vkládám...samozřejmě poezii obdivuju, ale nevím, zda se vzhledem k věku jsem schopná v ní někam posunovat:(( Děkuji moc.
18.07.2016 20:26 Stinohra
avatar Trhám se už v úvodu, kdy nerozumím prvnímu řádku... Ruce delší o probdělou noc, nerozumím, co mi tím chceš říct, protože si dokáu představit ten smutek, tu únavu po probdělé noci, ale nikdy by mě nenapadlo vyjadřovat to delšíma rukama. Třeba tam je nějaká tvoje osobní návaznost, kterou nevidím, takhle mi to připadá jen špatně vyjádřené. Pokud to má být vazba na nehty - delší nehty= delší ruce, pak zas nerozumím vazbě na probdělou noc, protože to by to mohla být jakákoliv jiná noc... i neprobdělá. Nevím, jestli mi je rozumět, podle mě, kdyř používáš tyhle obrazy, měly by být pevně ukotvené, tedy nenahraditelné... čímkoliv jiným.
Špitální morseovka... co to je?
Ale zase ten závěr mi připadá náramnej...
pavoučí pohyby
roztřesených prstů

což se skvěle váže na konec básně. Tím, že mi připomeneš, kdo jsem, zbavíš mě nejistoty. To je skvělý. Tomu věřím. A tady bych se jako autor odrazila.
asi bych se měla spíš věnovat próze

nesouhlasím, věnuj se obojímu.
Prosím.
18.07.2016 20:32 Stinohra
avatar Aha, tak čtu předhozí komentář jarka a vidím, jak se pěkně shodneme :) Inu, každý čtenář jinak. Já rozhodně kopu za druhou, nepřijde mi afektovaná.
Avízo, když už si tě teda beru do úst.
18.07.2016 20:40 Gora
avatar Stínohra: dělalajsem sestru v nemocnici, ty dlouhé vyhublé drápající ruce mám odpozorované, to není ani přílišná nadsázka Tak nevím, připadá mi, že jsem měla napsat dvě trochu odlišné básničky, že ty dvě sloky nejdou moc dohromady. Moc ti děkuju za podporu. Cením si toho!
18.07.2016 20:42 Stinohra
avatar Aha, tak už rozumím. Teď jak jsi to řekla, připadá mi to naprosto zřejmé, bez nápovědy bych to ale nedala. Vnímavější čtenář ale možná ano.
18.07.2016 21:07 Indigo
avatar Goro, jsem kritický člověk, zejména pokud jde cizí poezii.:D

Jedna z původních pilířů při vzniku Poetikonu byla snaha o čtenářovu maximálně možnou upřímnost za účelem ucelnějšího pohledu na autorovu tvorbu. Poetikon a dobří lidé při něm nemají v úmyslu odrazovat autory od psaní, nýbrž poskytnout střízlivější pohled na věc ve smyslu vlastního posunu a sebezdokonalování, nejen při psaní.

Na věku přece nezáleží. Jen na tom, co člověk chce a kam směřuje. Dál hra, zábava při slovu a především potěšení z těchto věcí,sounáležitost druhých v mé věci a zájmu, chuť mluvit o textech nejen svých, případně kamarádské nebo přátelské vztahy, které se z podobného mohou odvinout (a že jich tu pár už skutečně vzniklo), no, není to příjemně strávený čas?

Pokud je Tvůj vztah ke slovu a tvorbě skutečně hluboký, nenecháš se mým kritickým okem odradit, tomu se nechce věřit.
Nakonec na mém názoru jen pramálo záleží (z pohledu celku docela jistě), jsem jedna z mnoha, kromě toho, jak se říká, vím, že nic nevím. Na druhou stranu, mít svůj názor, je důležité. O to skvělejší, ať je jakýkoli, jak už jsem zmínila dobré lidi, nikdo Tě za něj zde nebude peskovat.

Zdravá výměna názorů? Jistě. Vášnivá polemika? Sem s ní.

Tvá tvorba je nejen výraz Tvého případného talentu, ale především snahy. Záleží jen na Tobě. Názory čtenářů jsou pak jedním z nástrojů, které lze při vlastní seberealizaci využít. Proto považuji upřímnost v komentu za důležitý mezník v autorově tvorbě. Proto jsme tu a jsme si vzájemně. Nejen autory, ale i čtenáři.Přičemž rozhodně není směrodatné, či čtenář je autor, či na jaké literární úrovni si stojí, případně zdali v tom či onom oboru vyniká či nikoli. Být čtenářem je snadné povolání, nevyžaduje žádné vzdělání. Mít názor jakbysmet. Ovšem je třeba zmínit, že k zapsání takového názoru je už třeba projevit trochu té invence.:)

Těším se nejen na Tvou další tvorbu, ale i na Tvé osobité rozjímání u cizích textů.
18.07.2016 22:14 Gora
avatar Indigo: opět děkuju. Komentáře jsou třeba. Na Noční morseovce lze vidět názorně, že jeden kolega ocení první sloku, druhý naopak druhou. Já jako naprostý laik pak nevím, co tedy ano a co ne, jestli začít od nuly...tady vidím výhodu onoho jmenovaného jiného serveru, kde jsou odborní kritici. Jsem tady chvíli, tak nevím, zda jsme tu všichni amatéři, nebo někdo, kdo se psaním třeba živí..pocity všech, kteří komentují, jsou přínosem, ale kde vzít jakousi"jistotu", jakým směrem tedy dál? Děkuju za vše.
18.07.2016 23:08 Stinohra
avatar Ale Goro, odborní kritici na písmáku? Nechci se o tom serveru vyjadřovat nijak pejorativně, ale mám dojem, že tam je potřeba být hlavně milý. A když jsi milý, máš hodně tipů. To je přímá úměra. Za jediného člověka, jehož názory tam pro mě mělo smysl číst byl a2a2, to je opravdu kritik, jak má být. Jinak se tam žije v domnění, že musíš mít hodně tipovaných děl, aby jsi mohl říct názor, což je samozřejmě nesmysl. Už jenom fakt, že tam každej funguje pod několika alternicky a pokud se sám nepropálí, nikdo na to podle stylu nepřijde, je tristní. Písmák je rychloobrátka, kde nikdo pořádně neví, co čte. A to říkám jako autor, který tam byl dobře hodnocený, hodně dobře na to, jak málo aktivní jsem tam byla. Kolik z těch, co tě systematicky tipují tvoji tvorbu skutečně čte? A jsi si jistá, že to není prostě tím, že jsi nekonfliktní a milá?
Jistotu nebudeš mít nikdy, protože každý čte jinak a i když se třeba já s jarkem rozcházím, ty si z toho jako autor můžeš odnést co potřebuješ, teda, když budeš chtít.
18.07.2016 23:30 Indigo
avatar Na Noční morseovce, jakožto na každém jiném textu je názorně vidět, že estetické cítění jednotlivce si stojí často různě. V oněch vzácných případech, kdy se poctiví čtenáři ve svých vjemech shodnou, ať už pozitivně nebo opačně, lze cosi vyvodit. Ovšem jsou i tací autoři, kteří tvrdí, že nepíší pro čtenáře. Dovoluji si tvrdit, že jen některé texty nejsou určené přímo čtenářům, a to i přesto, že jsou publikovány veřejně. Jinak je obecně známo, že publikované texty čtenářům náleží, jinak ona publikační činnost postrádá smyslu.

O tom jací jsou na Písmáku odborní kritici si myslím své. V prostředí literárních webů se pohybuji až příliš dlouho, na to, abych sdílela alespoň podobný názor.

Jinak pokud jde o amatérskou tvorbu, psát amatérsky, neznamená vždycky psát špatně. Myslet si něco jiného, je dozajista omyl.

Ne, nejsou zde všichni novorození laici. Ti kteří dozajista amatéři nejsou, poznáš především z jejich textů a to i jako naprostý neprofesionál.
Já osobně ovšem nedělím pohled na text dle míry jakési jednotlivé váženosti. Ani jako autor, ani jako čtenář komentů.Každý projevený názor pod dílem má svůj zásadní smysl.

Jakým směrem dál?
To dozajista poznáš dříve či později docela sama. Ať tak či onak. Jsem o tom přesvědčena.
19.07.2016 00:01 Gora
avatar Stínohra a Indigo: dámy, děkuju.Netvrdím, že jsem z vašich rad úplně moudrá. Taky nemám znalosti na dostatečné úrovni, tak se zatím nehrnu do komentářů. Vše je na základě pocitu - líbí -nelíbí,nevím, zda tímto pocitovým hodnocením někomu pomohu v jeho tvorbě.
Dám na doporučení někoho, kdo z Písmáku odstranil po hrubém napadání svá díla, a budu mít oči na stopkách...zatím děkuji za trpělivost:)))
19.07.2016 09:25 Marta
avatar tak ja sa priznám, že
po prečítaní textu mi stiahlo hrdlo
vidím človeka uprostred "špitálnej" škrobenosti, ktorý
z posledných síl vysiela okoliu posledné prosby

mňa tá verzála (veľké písmeno) presne vedie k začiatkom a koncom viet

páči sa mi použitie jednoslovného verša "Drápou"
ne chvíľu pri ňom ostanem a vnímam len to drápanie, len ten zvuk bez významu
až potom príde tá "špitálni morseovka" a čosi ako pokus upozorniť: som tu!
ja viem, môže to vyznieť trochu afektovane či predramatizovane, no život občas býva aj taký

(chcela som napísať "rada som tu pobudla", no nebola by to celkom pravda
je mi ťažko v hrudi z toho textu
rada sa však zastavím pri tvojich ďalších, Gora
19.07.2016 09:56 Gora
avatar Marto, děkuji moc...přesně tak jsem to myslela...mnohdy pokoj s ležícími, většinou starými pacienty je zdánlivě klidný, jen ty ruce vypovídají o tom, že jsou zde /ještě/ lidé:)) děkuji
19.07.2016 13:06 Jaroslav Vraj
avatar stínohra:
ano, máš pravdu,"afektovaně" je, ač v uvozovkách, špatně zvolený slovo,
který nevyjadřuje ani v nadsázce to, co mělo -
beru zpět, eh :)
19.07.2016 13:21 Jaroslav Vraj
avatar
...že jeden kolega ocení první sloku, druhý naopak druhou. Já jako naprostý laik pak nevím, co tedy ano a co ne

Goro, snad ani nemůžeš chtít víc, když jak vidno, nepapouškuje tu
jeden druhýho, když různorodost názorů poukazuje na velmi široké
(i když ne třeba počtem) čtenářstvo...
Ani jednu knihu nečtou lidé se stejným pohledem na poezii
či prózu, a je nesporně výhodou, že tady neuslyšíš ono vyčerpávající
"supr, líbí, tip, dobrý" bez toho, aby čtenář nedopověděl i důvodem...

jsou to reakce k autorovu zamyšlení, ne k totální proměně
jeho psaní k obrazu kritika -
přečteš a pokývneš, nebo zahodíš, libovůlí tu bez mezí :)
19.07.2016 22:20 Miriam
avatar Gora, nie je jednoduché čítať Inkine komentáre. Chcem ťa povzbudiť, pretože si myslím že talent je dar. Ten však nestačí, lebo zvyšok je cieľavedomosti. Nech Ťa neodradia negatívnejšie komentáre.

Ale ako “súťažné dielo” sa to čítalo… zle. V tejto vašej “básni” báseň nevidím, len spleť náhodne vybraných viet, čo sa (pre to šťastie sveta) niekde aj dokonca rýmujú. Pár sa ich vydarilo. Ale to je len tak na 10%.
Ak sa však nechcete vzdávať, to je len dobré. Len potom nereagujte, že “proti kritike nemáte nič ALE…”. Zatnúť zuby. A ísť ďalej. Jedna facka prišla. Možno príde aj druhá… tretia… štvrtá. Kým dosiahnete výsledok, aký chcete a očakávate. Veľakrát takéto slová BOLIA a vedia zdeptať človeka TAK, že už sa nepostaví a ,dokonca, znenávidí všetko, čo doteraz vytvoril. Ale, ak človek má k takým veciach skutočne vzťah… tak sa nevzdá. Len nie som si istá… či máte k tomu ten správny postoj a touto básňou vám nešlo len o akúsi “samochválu”
19.07.2016 22:26 Miriam
avatar Prečo si myslíte, že vo “vašom veku” vás už kariéra nečaká? Možno áno, nikdy vám nevydajú žiadnu zbierku, ale aspoň zanechajú dojem na takýchto súťažiach, prípadne si vytvorte blog a skúšajte ďalej. Nikdy nie je neskoro začať. A dôležitejšie, než začať, je aj “dokončiť”, ak vás to baví. Samozrejme.

Keď som to čítala pred tromi rokmi, netušila som koľko pravdy je v tých slovách. To, čo ma nakoplo bola samochvála, ktorú spomenula, pretože nie som typ, ktorý by sa takto zviditeľňoval, vždy som bola skôr plachá.
Celá táto kritika visí dodnes na nete. Posunula ma a myslím, že som niekde inde, pretože som si z toho vedela vziať presne to, čo bolo treba. Skús to aj ty. Neodíď, ja tiež niekedy úplne nerozumiem(hlavne Inke), ale snažím sa.:)
19.07.2016 23:08 Gora
avatar Miriam: děkuju ti, žes připomenula i své začátky. Vymýšlet nové texty není nejjednodušší a dávat jim formu poezie už vůbec není snadné.Jsem ráda, že na tomto serveru se lidé zamýšlejí nad dílky kolegů opravdově a nepoužívají snadnější cestu. Výsledek společné práce, myslím, je pak ve výsledku znát. Tobě děkuju, Miriam.
20.07.2016 08:03 Marta
avatar vrátila som sa k tvojej básni, Gora a som naozaj udivená
hlavne tvojou pokorou s akou prijímaš komentáre
tetnto posledný, od Miriam: "..V tejto vašej “básni” báseň nevidím, len spleť náhodne vybraných viet, čo sa (pre to šťastie sveta) niekde aj dokonca rýmujú. Pár sa ich vydarilo. Ale to je len tak na 10%.", je viac než tvrdý, podľa mňa
(neviem, či som tu kedy čítala podobné vyjadrenie..asi dosť dosť dosť dávno)
lenže nejde mi ani tak o tvrdosť jej pohľadu ako o skutočnosť, že nerozumiem
nerozumiem, ako to, že vidí len spleť náhodne vybraných viet?!?
má na to právo, samozrejme
i na svoj názor
a ja na svoj :)
tak skúsim prerozprávať, čo v básni čítam:

(keď som išla k básni prvýkrát, išla som cez rozcestník a volný verš a hneď som, vďaka poznámke adminovi vedela, že pôjde o text z nemocničného prostredia)

Noční morseovka - pri tom názve mi naskočili obrazy rôznych väzení, kde väzni komunikujú navzájom len vyklepkávaním na stenu či rúry..alebo i obraz stroskotanca, ktorý trebárs baterkou signalizuje"tu som! žijem! zastavte sa pri mne!"

Ruce delší o probdělou noc - spomenula som si na chorú babku, ktorá krátko pred koncom pripomínala 13 ročného školáka, keď hovoríme "samá ruka samá noha"
páči sa mi, že Gora nenapísala priamo, že ten človek je vychudnutý, strávený chorobou a možno i vekom

Ruce delší o probdělou noc šramotí na škrobené dece - tu ma zmohla predstava slabosti chorého, ktorý ani nebedáka, len vydáva slabučký signál ..šramotí

Nehty se nikomu již nechce stříhat - toto je také prudké prinavrátenie do civilného jazyka, vnímam akoby isté uzemnenie čitateľa i náznak nedobrej situácie chorého

Drápou - ten jednoslovný verš som ocenila i v komente ..mám rada takýto spôsob práce so slovom, keď z neho vyťažíme všetky odkazy a tu najprv vnímam drapanie, možno i bolestivé zadrapovanie sa do ošetrujúceho človeka, možno nielen nechty drápu....
až potom si to spojím:

Drápou vzkaz špitální morseovkou: - a je mi jasné, že chorý starý.........človek už nevládze a mysľou mi prebehnú kadejaké obrazy z filmov, keď v nemocničnej izbe, kde všetci napäto sledujú, či pacient žije, kamera švenkne práve na ruky a tá úľava, ak sa čo i len nepatrne pohnú (a dvojbodka jasne naznačuje, že bude tzv priama reč)

kdybych zapomněl své jméno
ukonejši pavoučí pohyby
roztřesených prstů
Připomeň
kdo vlastně jsem
- hm, táto časť prosby, ktorá sa niektorým chvíľami zdala možno preafektovaná, či predramatizovaná, má podľa mňa právo byť takou
vnímam to ako prosbu človeka s nevládnym telom, no čistou mysľou
ako túžbu, aby sa jeho rúk rozpavučených drápavými pohybmi, dotkli iné ľudské ruky a prihovorili sa mu
aby sa uistil, že ešte naozaj je

mňa tá báseň dostala
nepíšem tento komentár ako oponentúru napr. Miriam, hoci práve jej slová ma k tomu postrčili
píšem, aby si, Gora vedela, že presne tak, ako píše v komentári ona - na text môžu byť rozdielné názory, dokonca diametrálne ;)
a ešte
nemyslím si, že ty by si chcela odtiaľ zutekať
vnímam múdrosť odžitého v tvojich básňach, ktoré len potrebujú miestmi vyčistiť formu
pretože je zrejmé, že nám môžeš povedať veľa
keď budeš chcieť
:)
dobrý deň
20.07.2016 08:14 Marta
avatar ešte som zabudla napísať, že nemusíš byť taká pokorná (hoci pokora, je mimoriadne dôležitá v každom okamihu žitia)
sme tu, možno až tak na dve výnimky ;) , všetci ľudia hľadajúci a pokúšajúci sa o vyjadrenie pomocou verša
a rovnako ako tebe, sa nám občas zadarí a občas nášmu textu neporozumie nik :D
vtedy, sme šťastní a vďační, že je tu toto "publikum", ktoré po prečítaní dá vedieť
mám to tu rada
20.07.2016 08:35 Gora
avatar Marti, děkuji moc a moc. Nevím, zda jsem správně pochopila, ale prostřední část kritiky Miriam, ta o těch náhodných větách, byl opis komentáře, jejž se jí kdysi dostalo, uvádí jako příklad,co někdy autor, je-li ochoten na sobě pracovat,musí skousnout. Snad jsem to dobře pochopila.
Jsem moc ráda, že se ti Morseovka líbí. Přesvědčuji se o tom, jak pro mne je správná cesta psát o něčem, co velmi dobře znám a čím jsem v životě prošla.
Lidská ruka je jakýmsi i citovým ukazatelem: vždyť co uděláme, leží-li někdo nemocen na lůžku? Uchopíme jeho ruku... děkuju
20.07.2016 08:42 Marta
avatar ohhh, nie sú tam ani úvodzovky, ani to nie je nejako označené sťaby výňatok z nejakej kritiky na jej texty, ani...............a
najviac ma popravde udivilo, že práve Miriam poznám ako miernu osôbku, ktorá by nerada slovom druhého doudierala

fajn, že je to takto
:)
Miriam, prepáč, že som zapochybovala
(budem ťa musieť za to pozvať na zmrzlinu :D)
20.07.2016 08:45 Gora
avatar Marti, taky jsem se trochu lekla, ale snad je to takto:)) Hezký den.
20.07.2016 18:46 Miriam
avatar Bolo to neskoro, ponáhľala som sa, a dokonca mi nevložilo celý komentár.
Mohla som aspoň tie úvodzovky, ale už klipkali oči a mala som chuť ešte Goru podporiť. Aby sa nezľakla, neušla, lebo len prijímaním sa dá veľa naučiť. Áno, je to výňatok, ktorý som tiež pred rokmi ťažko trávila a dokonca v dosť depresívnom období keď všetko bolelo dvojnásobne.

A to hlavné som včera nestihla. Ja som morzeovku nepochopila, mala som z nej trošku zmätené obrazy, ale riadim vždy tým čo cítim. Myslím že to chce len "dobrých učiteľov"(tí tu sú) a písať. :)
Niekedy stačí jeden hĺbavý čitateľ(Marta) a všetko je jasnejšie.
Som rada že Ťa podporila.:)

Zdravím, Marti. Moja chyba, mohla som to ešte dovysvetliť. Aj som nad tým rpzmýšľala, ale pohľad na hodiny ma vyslal do inej ríše. :)
A to pozvanie prijímam. :)
20.07.2016 18:54 Miriam
avatar Marti, ešte som sa vrátila a usmievam sa ako som Ťa napajedila. Ale veď ty vieš, že ja sa hentak vyjadrovať neviem. :)))
21.07.2016 09:04 Marta
avatar no veru, Miriam, mala si to uviesť akože "aha, aký komentár sa mne pred rokmi ušiel" a bolo by vsjo jasné
;)

a tú moju interpretáciu textu som pridala nielen na akúsi obhajobu zmysluplnosti Gorinho textu
ale aj aby som pootvorila iným
dvere k vlastným textom

(ak porozumieš, ako prenikám do cudzieho textu, možno lepšie porozumieš tým mojim..eh, to je ale egoistický prístup :D )
21.07.2016 09:20 Gora
avatar Nechtělo se mi věřit, že by ten komentář patřil mému dílku, tak jsem četla velmi bedlivě...za touto věcí, i když není zdaleka dokonalá, si stojím...děkuju moc, dámy:)))
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop