Je kalné ponuré ráno a k zemi se snáší první sněhové vločky. Bez varování se do věznice vřítí gardisté. Otvírají jednu celu za druhou a vyvádějí ven vězně, svazují jim ruce konopným provazem za zády a odvádějí je pryč. Mám zvláštní pocit, že se je rozhodně nechystají propustit na svobodu. A mám pochopitelně pravdu.
Když přicházejí pro mne, jsem odveden na náměstí. Dva vojáci mne svírají paže takřka něžně, jako bychom kráčeli do divadla a ne na popraviště. Před námi se ovšem sune fronta podobně vyhlížejících trojic. Vojáci vždy dojdou ke gilotině, tam vězně letmým úderem do zad postrčí k pětici gardistů. Dva pomáhají nešťastníkovi, aby se položil na desku gilotiny, a postrčí ho kupředu, dva na rozkaz posledního uvolní čepel gilotiny, která vězni srazí hlavu, a tělo shodí dolů z pódia. Pátý gardista má na sobě stříbrné epolety a frčky jakési mně neznámé vysoké šarže, možná plukovníka, nebo dokonce generála.
Sleduji, jak vedou k popravčí četě Christiana, Ethana zbaveného uniformy i kapitánských odznaků i další gardisty-republikány. Konečně přichází řada na mě. Cítím, jak mne gardista udeří do ramene. Téměř automaticky stoupám na pódium, kde mne další vojáci hrubě povalí na desku a strkají do mě. Hrdlo mi znehybní další dřevěnou deskou. Cítím pach čerstvé krve. Zavírám oči, abych neviděl mrtvoly pod sebou, na jejichž hromadě brzy skončím i já a kde se to hemží lačně bzučícími mouchami.
Možná bych se měl bát smrti a toho, co bude potom, pokud něco bude, ale připadám si prázdný, jako bych už ani nebyl schopný žádných emocí. Necítím ani nenávist ke svým věznitelům a katům. Uvědomuji si, že jich spíše lituji. Přihlížet tolika úmrtím… Že si to na nich nevybere daň.
Když to musí být, tak do toho, myslím si. Ať už to mám za sebou.
Jenomže poprava vůdce revoluce nemůže být tak rychlá. Musejí nechat lidi, aby se na mě vynadívali, aby si dobře prohlédli člověka, který je příčinou jejich utrpení. Jako bych celou revoluci vyprovokoval právě já. Což samozřejmě není pravda, nepřesvědčili bychom tolik lidí ke vzpouře, pokud by v nich ta myšlenka nebyla již dávno tak hluboce zakořeněná.
Ale vidí lidé pod gilotinou opravdu toho vůdce povstalců, jak to zamýšlí vojáci a král? Nebo tam vidí toho, kým se opravdu cítím být a kým také jsem – dvaadvacetiletého chlapce, obyčejného měšťanského malíře, muže, od kterého možná koupili obraz, který jim visí doma na stěně? Přál bych si to vědět.
Začínám propadat zmatku a také panice, protože moje neoblomná otupělost zvolna míjí a můj mozek si začíná plně uvědomovat, kde se momentálně nacházím. Zanedlouho se probudí i můj pud sebezáchovy. Což mu bude k ničemu, protože už je pozdě, ze svého nepříliš slušivého dřevěného límce se již neosvobodím.
Ať už mě popraví, říkám si v duchu, ať už zemřu.
Najednou mne napadá cosi dalšího – že moje smrti vlastně nakonec nic neznamená. Teta se možná zhroutí, ale za pár týdnů nebo měsíců se pomalu vzpamatuje a navrátí se do normálního života. Moje láska Clara po mně asi truchlit bude, ale také nijak rezolutně. Otec ji provdá za nějakého šlechtice nebo syna jiného gardisty a pak bude mít dívka dost starostí s ním, než aby myslela na mne, který budu dávno po smrti. A všechny mé přátele popravili nebo teprve popraví král.
Můj obličej ovšem bude vévodit plakátům po celém městě a já se vsadím, že tímhle revoluci neumlčí. Potlačili ji, ano, dočasně ji potlačili, ale na jak dlouho? Rok, dva, deset let? Potom to celé začne znovu! Lidé nezapomenou.
Zmateně otevírám oči, abych zjistil, proč už neležím dole na té hromadě a nešplhají po mně mouchy. Gardisty zaměstnává Heloisa. Po rtech mi přelétne sotva znatelný úsměv. Každá revoluce požírá své strůjce. A když ne ona, tak obnovená nebo odolávající monarchie.
Vaše Veličenstvo, máte vůbec ponětí, jak MOC vás nenávidím?!!!
Heloisa se urputně brání gardistům, kteří se ji snaží zadržet, ale je zjevné, že to ke mně nemůže stihnout včas. Znovu oči téměř unaveně zavírám. Možná se mi podaří tady usnout, než uvolní tu zatracenou čepel… Obdivuji ovšem Heloisinu zdatnost.
„Popravte ho!“ slyším jako by z veliké dálky hlas důstojníka. Zatínám zuby a připravuji se na vlnu bolesti a agonie, jež bezpochyby v průběhu několika sekund přijde. Jsem velice příjemně překvapen. Gilotina – nejmilosrdnější popravčí nástroj revoluce. Vlastně to jen trochu štípne, jako když dostanete injekci. Injekci, která vás vmžiku ukolébá do věčného bezesného a laskavě hlubokého spánku…
od rebejah
dne 13.01.2019 15:33 ·
42 Komentářů ·
712x čteno ·
Je kalné ponuré ráno a k zemi se snáší první sněhové vločky. Bez varování se do věznice vřítí gardisté. Otvírají jednu celu za druhou a vyvádějí ven vězně, svazují jim ruce konopným provazem za zády a odvádějí je pryč. Mám zvláštní pocit, že se je rozhodně nechystají propustit na svobodu. A mám pochopitelně pravdu.
pochopitelně stačí, bohatě, a taky v představě mnoha pohračování...
(jinej se možná pozastaví nadýl, mně to prostě nejde)
Mám zvláštní pocit, že se je rozhodně nechystají propustit na svobodu. A mám pochopitelně pravdu.
V čem je tento pocit zvláštní?
Jakto, že je to nazváno pouze pocitem (tj. v podstatě dojmem), když se dále dozvídáme ze slova "rozhodně", že se jedná o přesvědčení?
Co tam dělá to slovo "pochopitelně"??? Vždyť to se používá pouze tehdy, když nějaká skutečnost explicitně vyplývá z jiné, již dříve popsané - zde žádná taková skutečnost dříve popsána nebyla.
A ještě k tomu předtím:
snáší první sněhové vločky
Proč se v úvodu vyprávění užívá přítomného času? Čeština standardně užívá čas minulý. Dokonce i severské ságy, které mají v originále jako vyprávěcí čas přítomný, jsou v českém překladu v čase minulém, aby to čtenáře nerušilo. Tak proč to má čtenáře rušit tady, kde k tomu vůbec žádný důvod není?
Vadí mi, že se namísto vzoru "sázet" užívá pro slovo "snášet" jako vzor "prosit/trpět". Je to povolená varianta, ale v literatuře stále velmi, velmi zřídkavá (naštěstí) - použití jiného vzoru není funkční ve všech pádech atd.
Dalo by se takto velmi dlouho pokračovat.
Možná by bylo užitečné v této chvíli daleko více číst než psát.
Protože zmíněné nedostatky odhalí i průměrný korektor. (Jako třeba já, že.) A spisovatel by měl vidět daleko, daleko dál.
Zdravím!
Omlouvám se, že reaguji takhle pozdě.
- V čem je tento pocit zvláštní?
- Tak asi v tom, že běžně vězeň doufá, že ho spíš pustí na svobodu, než zabijí?
- snáší první sněhové vločky - a jak by to tedy prosím mělo být správně?
Správně je obojí, "snáší" i "snášejí", ale "snášejí" je původnější.
Jinak osobně vůbec nerozumím tomu, proč sem dáváš další a další evidentně již dříve napsané kousky, když Ti již několik jiných autorů napsalo, že Tvůj současný styl by chtěl vylepšit a nemají důvod číst další věci, které jsou napsané obdobně. Mělo by Ti z toho být jasné, že publikování dalších a dalších podobně špatně napsaných věcí neprospěje ani jedné straně, ne?
Proč prostě nezkusíš napsat něco nového, lepšího? Nebo proč se v psaní zatím nějak nevzděláváš s výhledem, že jednou pak budeš psát lépe?
Pokud je odpověď ta, že nemáš na zlepšování se čas, tak nechápu, proč využíváš literární server. To je jako zaplatit si kurz a pak se z každé lekce písemně omluvit. S tím rozdílem, že tady se neplatí. Tady jsou prostě lidi, kteří si pomáhají v literárním rozvoji vzájemně zdarma.
Takže pro upřesnění. Lidi nečtou Tvoje texty proto, že by to byly zajímavé texty. Možná je čtou pro osobní pobavení (aby zjistili, jak strašně se dá psát a ještě to dobrovolně publikovat), možná sem mrknou ze soucitu nebo proto, že doufají, že tohle je dílo jiného druhu a snad i od jiného autora. Ani úplný blázen by nic, co je napsané v tomhle stylu, nemohl vydat.
Jakkoli jsem celkem trpělivej čtenář, tady už mi trpělivost došla.
Nemám už motivaci od Tebe něco číst.
V životě jsem potkala stovky lidí, kteří si mysleli, že umí psát jen proto, že se naučili obšlehnout styl šestákových románů.
Nikdy to nepochopím.
Proč takovému člověku nestačí jednou říct, aby na sobě buď začal pracovat nebo aby se začal věnovat něčemu jinýmu než psaní.
Vždyť to musí být obrovská ztráta času, psát takhle špatný věci.
Pokud Ti je víc než třeba jánevim čtrnáct, tak je to hodně, hodně pod úroveň. Pokud kolem čtrnácti, ok, v té době asi málokdo píše líp - ale i pak má smysl dál psát jen pokud se chceš dál posouvat.
Je mi jasný, že existuje spousta příběhů o lidech, kterým taky všichni říkali, že jim něco nejde, jenže ono jim to ve skutečnosti šlo, to jen lidi kolem to nechápali.
Ty příběhy se ale od toho Tvého liší v jedné velmi podstatné věci: to všechno byli lidé, kteří vytvořili něco nového, nějakou formu, kterou mnozí nepochopili proto, že pro ně byla nová.
Tvá forma v ničem nová není.
Chci aby lidé přečetli vše, co jsem kdy napsal/a. Mohu tedy vkládat podle pravidel jedno dílo denně?
Je povoleno jedno dílo denně. Toto pravidlo bylo zavedeno pro účely eliminace grafomanských aktivit nováčků spojených s potřebou publikovat za každou cenu. Poetikon nechce být prachsprostým úložištěm textů bez čtenářské odezvy. Nabízí prostor pro komunikaci autora se čtenářem a opačně. Má v úmyslu podporovat nejen autorský rozvoj, ale i čtenářské kompetence. Toto jednoduché pravidlo předpokládá, že autoři sami pochopí, že kvalita stojí před kvantitou. Toto jednoduché pravidlo také předpokládá, že autoři se nad svou tvorbou a veřejnou publikací stabilně zamýšlejí. Toto pravidlo předpokládá, že autor myslí na čtenáře. Pokud se objeví autor - nováček Poetikonu, který sice respektuje pravidlo jedno dílo denně, ale nechápe, že účel publikace na Poetikonu není, si dílo jednoduše bezprizorně uložit do sítě, bude mu v takové činnosti zabráněno.
Jestliže je třeba chránit autory, pak je dozajista na místě ochraňovat i duševní zdraví čtenáře. To, že čtenář ze své vůle dílo přečte a potažmo k němu zapíše, je velkorysý dar, který je nutné si hýčkat.
Správci webu si vymezují právo omezit člena v jeho publikaci z důvodu nerespektování záměrů a cílů a charakteru klubu Poetikon. Dále z bezpečnostních a provozních důvodů.
1. fáze - domluva
2. fáze - suspendace na omezenou dobu (tj. znemožnění další publikace autorských textů na vytyčenou dobu)
3. fáze - dočasný ban
4. fáze - trvalý ban
Včera (14.1.) Ti byla prostřednictvím admina Jarka udělena domluva. Věřím, že se nad svou publikací a diskuzí pod Tvými díly zamyslíš. A že nebude třeba dalších fází opatření. Je třeba si uvědomit, že nejsme klasický litweb. Jsme poeticko-diskuzním klubem. Máme své cíle, záměry, pravidla. Pokud máš v úmyslu si zachovat zdejší členství, respektuj zdejší prostředí.
Takže pro zjasnění
Lidé čtou její texty právě proto,že to jsou zajímavé texty, v nichž nás drahá Rebejah vždy velice až tajemným způsobem vtáhne do děje, jakobychom tam právě byli...
Ani není třeba dívati se na její texty pouze ze soucitu. Poněvadž,je-li kdo vnímavý a citlivého srdce, vnímá záměr autorčin...
Co když to její tzv., dle Tvého názoru, bláznovství, je ve skutečnosti moudrostí?
Ty bys dokázala takto vymyslet děj a psát s tak nadměrnou vytrvalostí jako Rebejah? ...
Jakkoliv jsem celkem naslouchavá, Tobě,Luiiso budu oponovat. Tady už mi trpělivost dochází!
Rebejah je mladičká a autorka,co Ty od ní chceš? Ty ne, abys ji posunula dál ale haníš i tu.
Tak ji,herňajs,motivuj!
Ale na to Ty asi nebudeš mít prostředky...
Je ooooooooobrovská ztráta času, aby se takto mladičká bytost vzdala psaní jen kvůli Tobě a aby Ti věnovala svůj čas a energii.
Taková bytost jako je Rebejah, to může vzíti vážně a jen následkem Tvého rozhorleného komentáře ztratit smysl života...
!!!
V čem budou nová Tvá vyjádření, Luiso, Tvá slova, když takto budeš urážeti začínající autorku?
Co znamená ...velice až tajemným způsobem vtáhne do děje, jako bychom tam právě byli... je přeci naprosto osobní vnímání, který nejde zobecnit. A snad nebudu daleko od skutečnosti, když sám zobecním, že lidi na Poetikonu (tak, jak jsem je stihl poznat), čtou i kvůli rozvíjení autora a chtění diskuze, než prvotně kvůli tomu, aby chválili, byli pochváleni.
kdo vnímavý a citlivého srdce, vnímá záměr autorčin...
Tady nemůžu souhlasit. Není podstatný jenom záměr, ale i prostředky. A copak jsou v nějakém textu obsaženy pocity? Ty si tam přeci vždy vykreslí čtenář přes nutné brýle vlastní zkušenosti. Neexistuje nic, jako objektivní čtení.
Rebejah je mladičká a autorka,co Ty od ní chceš? Ty ne, abys ji posunula dál ale haníš i tu.
Mě by docela zajímalo, jak jsou kteří autoři staří, nicméně pokud nemá uživatel ani profilovou fotku, ani nějaké vodítko na profilu, může být stejně tak desetiletý kluk jako sedmdesátiletá paní. Nelze to čtenáři vyčítat, že neví s kým komunikuje a od uživatelů, kteří o sobě nesdělí žádné informace to chápu jako ne-přátelský postoj.
Drahá bytosti, vždyť právě o to jde, uvésti člověka, coby autor, v osobní prožitek :-)
A Vy si, ctěná bytosti myslíte, že Rebejah nemá liteární prostředky? Pročpak, prosím Vás, takto smýšlíte? :/
Ano, vážená bytosti: Rebejah je duše nesmírně jemná, rozcítěná, velá a citlivá na sebemenší názor či slůvko, jež padne ohledne Její vzácné tvorby.... Divte se, avšak vskutku je to tak. Znám ji osobněji než Vy všichni zde :)
Oprava:
Pro E.Sirku:
Drahá bytosti, vždyť právě o to jde, uvésti člověka, coby autor, v osobní prožitek :-)
A Vy si, ctěná bytosti myslíte, že Rebejah nemá literární prostředky?
Na to, jak je mladičká, má úchvatnou slovní zásobu! Závidíte? :) Nebo ji jen nechápete? :/
Pročpak, prosím Vás, takto smýšlíte? :/
Ano, vážená bytosti: Rebejah je duše nesmírně jemná, rozcítěná, vřelá a citlivá na sebemenší názor či slůvko, jež padne ohledne Její vzácné tvorby.... Divte se, avšak vskutku je to tak. Znám ji osobněji než Vy všichni zde :)
Lidé čtou její texty právě proto,že to jsou zajímavé texty, v nichž nás drahá Rebejah vždy velice až tajemným způsobem vtáhne do děje, jakobychom tam právě byli...
Světýlko, je mi zvláštní, že reaguješ velmi podobně jako rebejah. Totiž, jakoby jste obě nebyly schopny nebo ochotny vnímat, co čtenáři pod textem chce, co míní. Co je to s vámi? Čtete vůbec kdo, co připíše?
Říkáš lidé čtou... Světýlko, kdo jsou ti lidé o kterých hovoříš?Protože tady na Poetikonu říkají čtenáři něco jiného. Pokud chceš hovořit o svém vjemu, samozřejmě. Pokud text vnímáš sama tímto způsobem, to Ti samozřejmě nemůže nikdo upřít.
Autorův záměr (pokud je autor schopný) by měl být čtenáři zřejmý bezpodmínečně. Čtenář je čtenář. Není nutné, aby by sečtělý, znalý, světoobčan, barevný nebo pruhovaný nebo kdovíjaký. Je pouze na autorovi do jaké míry a jakým způsobem konkrétního čtenáře dokáže po svých schopnostech a dovednostech provést předloženým textem. Pokud autor nedokáže zaujmout čtenáře (obecně), ocitne se brzy bez publika. Proč autor veřejně publikuje? Žádá si z nějakého důvodu publika. Jiný smysl to nemá. Pokud si tedy chce autor zachovat čtenářovu přízeň, náležitě se podle toho zařídí. Co je na tom k nepochopení?
Tady se snažíme o čtenářovu pravdu. Ne, o milosrdnou lež. Tady jednoduše nedostaneš pochvalu za to, co čtenář číst nechce. Ber nebo neber. Poetikon není psychologická poradna, ani mateřské centrum ani útulek pro grafomany a jejich soucitné příbuzenstvo či osazenstvo. Tady autorovi čtenář zatleská pouze tehdy, až bude mít proč.
Ty bys dokázala takto vymyslet děj a psát s tak nadměrnou vytrvalostí jako Rebejah? ...
Světýlko, ty tu nečteš druhé, že se takto tážeš? Nečteš, stejně jako to dělá rebejah. Nečtete, nekomentujete, nepřemýšlíte nad tím co se tu děje, ačkoli to máte přímo před nosem. A přesto se Světýlko nazýváš naslouchavou osobou.
Rebejah je mladičká a autorka,co Ty od ní chceš? Ty ne, abys ji posunula dál ale haníš i tu.
Jestliže je rebejah mladičkou autorkou, má možnost využít svého profilu a zadat parametry, které zdejší čtenáře budou o stavu skutečnosti informovat. Za okolností, že je rebejah věkově mladý autor budou jistě zdejší čtenáři z takového vycházet. Za současného stavu však nelze tuto skutečnost zohlednit pouhým komentářem dalšího nováčka bez vyplněného profilu a bez fota.
Motivovat se však dají opět pouze ti, kteří čtou, co je jim pod dílo vepsáno a reagují na prostředí, které s nimi komunikuje. Vždy se jedná o vzájemnou interakci.
Ale na to Ty asi nebudeš mít prostředky...
Tak tahle ne, Světýlko. Zavání nepřímou urážkou dalšího uživatele. To tady nezaváděj. Takto my tady nejednáme. Luisa nikoho neuráží. Vyjadřuje se k dílu a hovoří pouze k němu. Pokud své dotazy vztahuje na autorku, tak proto, že nezná odpovědi. Rebejah mlčí a tenhle klub je o komunikaci.
aby se takto mladičká bytost vzdala psaní jen kvůli Tobě a aby Ti věnovala svůj čas a energii.
Pokud to udělá, nemá na to být veřejně publikujícím autorem.
Taková bytost jako je Rebejah, to může vzíti vážně a jen následkem Tvého rozhorleného komentáře ztratit smysl života...
Smysl života? To myslíš vážně? Pokud je rebejah taková jak tady popisuješ, pak by měla navštěvovat odborníka, který jí pomůže od psychické labilnosti a případných důsledků.
Ale možná je rebejah docela jiná. Ale jaká? Neznáme ji. A nepoznáme, dokud s námi nezačne mluvit. Skutečně potřebuje prostředníka jako jsi Ty? To mu nevěřím.
Mně zní víc česky "snáší sněhové vločky, a omlouvám se, pokud to vyzní sobecky, ale je to můj příběh a můžu v něm psát, jak chci já.
Leničko, Světýlko života, děkuji mockrát, i když mne tu jistě vykresluješ v lepších barvách, než jakébych si zasloužila.
A vy ostatní (omlouvám se za to oslovení) vám chci říct jedno - obdržela jsem email s ultimátem, že pakliže vložím ještě nějaké dílo do 1.2.2019, tak mi bude zablokován účet nebo co. Panenko Marie na nebesích!
Ano, byla jsem informována o tom, že by bylo vhodné číst i příspěvky ostatních, a já čtu. Připsala jsem komentář k Lenčinu (Světýlka života) dílu a vy jste mi odpověděli, co se mi na něm líbí. Bez urážky, vážení, ale co je vám hergot do toho?! To jí sakra můžu napsat v osobním vzkaze, protože vám ostatním po tom nic není a je jen moje věc, co pustím mezi vás a co svěřím Lence vzkazem, jestli ona bude chtít, vám to ukáže sama!
Takže já dělám, jasné? Čtu, komentuju, i když možná ne tak často, jak byste si patrně přáli, protože proti mně pořád něco máte!
Chci aby lidé přečetli vše, co jsem kdy napsal/a. Mohu tedy vkládat podle pravidel jedno dílo denně?
To má být parodie na mě? Jestli ano, pak se na mě nezlobte, ale tohle je ubohý. Po vašem upozornění jsem přestala vkládat každý den, pokud jste si nevšimli, a když sem vložím další dílo po týdnu nebo jak dlouho jsem tu nebyla, hned dostávám ultimátum?! No tak!A ráda bych řekla ještě jednu věc, o tom, že bych měla na jedno své dílo vložené napsat aspoň jednekomentář k cizímu dílu, o tom slyším ve svém emailu poprvé!
Indigo, to se raduješ,co?Když jí tu zarazili psaní,iTy škodolibý :/ To jsi mne zklamal/a,bytosti nepřejícná :/
Nepřestávám žasnout. Zarazili psaní? To už je mluvení z cesty.
Rebejah dostala novou šanci. Pokud zde chceme hovořit o motivaci. Je zcela na ni jak se jí chopí.
Radovat se nemám z čeho. Naopak, nechápavost, neinformovanost a neschopnost jednoduše vidět věci, je spíš jenom k pláči.
A pokud zmiňuješ to, že ONI ZARAZILI, tak věz, že kromě jiného zde jsem majitelem a provozovatelem webu. To Ti nejspíš jako spousta jiných věcí, taky uniklo.
Lenku poučují, jak je údajně hrubá, a sama obávám se nejsi moc někde jinde.
To Ti nejspíš jako spousta jiných věcí, taky uniklo.
To nezní zrovna přátelsky. A že jsem dostala novou šanci? Takhle vy říkáte tomu, když mi z publikování jedno dílo denně uděláte pulbikování jedno dílo takřka za měsíc?
Indigo, myslím, že hlavní roli by měl hrát především text samotný. Ne že bych byla tak dokonalá, abych se přirovnávala k Mozartovi, to vůbec ne, neboj, tak vysoké mínění o sobě nemám, ovšem Mozart taky skládal už v šesti letech, a je jedno, jestli skladbu složil v šesti nebo ve třiceti, stejně je to skvost a radost pro uši. Opakuji, netvrdím, že totéž platí o mém textu. Jen říkám, že podle mně je věk jedno.
Já zde vkládat budu dál a Ty,Sestřičko má,Rebejah,nikdy se nevzdávej..Nikdy rozumíš?Nikdy...Všechny ty komentáře,ber to tak,že jsou Ti přínosem..Vše k dobrému Ti napomůže.
Rebejah, srdíčko, jsem stále při Tobě,protože jsem Tě poznala jako úžasného človíčka a jako skvělou autorku.... Učím se od Tebe ..Ty moje malbyznalko historie i současnosti :)
Rebejah,broučku,jdu nakoupit,přijdu..Přijdu a napíši zde opět.
Připsala jsem komentář k Lenčinu (Světýlka života) dílu a vy jste mi odpověděli, co se mi na něm líbí. Bez urážky, vážení, ale co je vám hergot do toho?!
Já už opravdu nevím, jak lépe to mám vysvětlit. Jsme zde komunita s podobným zájmem (o poezii, literaturu, psané texty atd.) a diskutující o dílech a pod díly a v jiných přidružených sekcích. Nejsme zde ostrovy sami o sobě. Pokud se Tě někdo dotáže na Tvůj koment pod dílem, pak ho zajímá Tvůj názor a argumenty se kterými přicházíš, když zástáváš určitý postoj. Pokud zastáváš určitý postoj měl by být pro Tebe obhajitelný. Dokážeš ho vysvětlit druhým. Každý kdo se staví do pozice uměleckého vyjádření by měl být schopen i jiného vyjádření, neuměleckého. Komentáře typu líbí, hezký, skvěle apod. tady nepraktikujeme. Máš názor? Ok, tak ho řekni a opodstatni. I diskuze pod díly o dílech dává smysl a rozvíjí mnohé nejen v rámci písemného projevu. Pokud Ty nebo Lenka chcete publikovat jen pro sebe, pak si pište jenom ty maily. Veřejná publikace ztrácí smysl.
Takže já dělám, jasné? Čtu, komentuju, i když možná ne tak často, jak byste si patrně přáli, protože proti mně pořád něco máte!
Včera jsem procházela Tvůj status. Za 14 dní jsi vložila 7 děl a pod cizí díla jsi udělila pouze 2 komentáře, (z toho jeden pod dílo své kamarádky). Pokud se už vyjadřuješ, pak pouze pod svými díly.
Ano. Vůči podobné aktivitě jsem proti.
Chci aby lidé přečetli vše, co jsem kdy napsal/a. Mohu tedy vkládat podle pravidel jedno dílo denně?
Žádná parodie. Doprčic, co tady teda čteš, nebo děláš, jak říkáš? Přečetla jsi si pravidla? Přečetla jsi FAQ? Pochopilas o čem je tento web? Pokud ne, prosímtě, projdi si Poetikon, ať se můžeme vyhnout podobným reakcím.
To co Ty nazýváš ultimátem, já nazývám ochranou zdejšího prostředí.
A ráda bych řekla ještě jednu věc, o tom, že bych měla na jedno své dílo vložené napsat aspoň jednekomentář k cizímu dílu, o tom slyším ve svém emailu poprvé!
To nevím o čem je řeč. Ale pokud jde o můj postoj k věci, pak jeden komentář na jedno vložené dílo zde považuji za naprosté minimum a slušnost.
To co Ty nazýváš ultimátem, já nazývám ochranou zdejšího prostředí.
Prima, jedinou větou jsi shrnula onu skutečnost, že ty a já se shodneme zdá se asi na jediné věci, a sice, že se neshodneme:)
Omlouvám se za předchozí reakci. Asi se mi vskutku snažíte pomoci a já to beru a děkuji vám za to, jen "to co já nazývám ultimátem a Indigo zase ochranou zdejšího prostředí (jak by taky ne, když je majitelka, že ano)" mi přijde jako hodně zvláštní forma pomoci
"to co já nazývám ultimátem a Indigo zase ochranou zdejšího prostředí (jak by taky ne, když je majitelka, že ano)" mi přijde jako hodně zvláštní forma pomoci
Rebejah, když přijdeš k někomu na návštěvu, jak se tam chováš? Strháváš koberce, rozbíjíš okna, maluješ po zdi, křičíš, nanosíš bláto do ložnice, zvalchuješ ustlanou postel? Nebo si zuješ boty, klidně se usadíš na pohovku, přijmeš čaj a klidně hovoříš k navrženým tématům hovoru a chováš se slušně a s respektem k danému prostředí?
A co uděláš Ty, když někoho k sobě pozveš a on strhává koberce, rozbíjí okna, maluje po zdi, křičí, nanosí bláto do ložnice, zvalchuje, ustlanou postel?
Jsem poměrně trpělivou osobou, ale mám také své limity.
Jde o to, že jsme tady zvyklí hlavně diskutovat a semtam vložit nějaké dílo. Když se podíváš u uživatelů na poměr publikovaných děl a komentářů, vychází to minimálně jedno dílo autora na deset komentářů autora, obvykle spíš jeden ku dvaceti. Třeba Jarek má jedno literární dílo na šedesát svých komentářů.
Proto jsme tady citliví na to, když někdo vkládá díla a málo komentuje. Základní zdvořilost je odpovědět, nejlépe věcně, na to, jaké podněty ti pod díly nechají čtenáři, nějak rozvést jejich postřehy, aby měli jistotu, že je jejich komentář vnímán, tedy že má smysl.
Dále pak pokládáme za samozřejmost poskytnout vlastní postřehy ostatním uživatelům v jejich dílech a zapojovat se do diskuze.
Početné vkládání objemných děl bez odpovídajícího komentování (jako projevu toho, že si člověk komentářů váží nejen tím, že stroze napíše díky) je chápáno jako sobecký čin a sobce má málokdo rád.
Omezení publikační činnosti není pomoc autorovi. Je to pomoc čtenářům, aby nebyli zahlceni texty a nějaká forma impulzu autorovi, co je tady nepsaným pravidlem...
Indigo, možná vybuchnu, jako se mně to povedlo tady, protože maluje-li mi host po zdi a skáče po posteli, asi to není v pořádku, ale potom se omluvím a slušně ho napomenu. To ovšem byla patrně metafora, takže radši nic.
Wow, to jako fakt? Takže je rozdíl mezi tím, když sem vložíte dílo a okomentujete dílo někoho jiného a když sem jen vložíte dílo? Hm, to je zajímavé, to dílo přibude tak jako tak...
Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES