Co se týče obsahového útvaru textu, jako by mi autor předložil několik fotografií, nepohyblivých obrázků ze života paní, o které vím jen to, jaké je její křestní jméno.
Začíná to chytáním vody z děravého okapu a končí kondenzovanou samotou. No, pravda, že je tam několik obrázků, které se nejspíš nedají vyfotit. To je ale pro mě dobrá zpráva.
Já Ti nevím, Goro, jako kdybych to neměla celé. Jako kdyby mi někdo z příběhu něco důležitého vykousnul, já prostě nevím. Nemohu na to přijít.
Intuitivně se dostávám k tomu, že informace to zřejmě nejsou. A forma je uhlazená, čistá, bez kaněk a zbytečností...ať se sebevíc snažím... možná hlubší obraznost oproti příběhovosti, nebo opačně?
Indigo, děkuju za čtení, jen mne momentálně nenapadá, co ti odepíšu - asi, že jsem nechtěla zbytečně dojímat, anebo víc, než je nutné... proto ta jednoduchost, skutečně jako pár fotek - Remarque ve Třech kamarádech píše, že umělci /myslel malíře/ stačí dvě fotky a vystihne z nich celý život a namaluje portrét, jen z těch dvou fotografií...
Pomocí skromných obrázků jsem se /neuměle/ pokusila o totéž...
Možná mi ona úvodní útržkovitost přijde jako bleskurychlej výtah,
téměř osnova z nějakýho prozaickýho kusu, kdy si autorka poznamenala
zásadní kroky pro další zpracování.
ale pokaždé je vzala na noc k sobě
tam kde párou z hrnce zaháněla zimu
až se na stropě srážela
tohle beru obrazově jako zlatej řez, kolem kterýho mi už tak nevyniká
třeba až přílišná snaha (přijde mi) o "viditelnost náznaků" - tatra/kondenzovanou...
takový posmutnělý promítání černobílejch diapozitivů,
cvakání do ticha, horkej punč -
atmosférou pak ne zas tak úplně špatná představa
Docela se mi to líbí. Ale řekla bych, že by to mohlo být ještě o chlup lepší.
Na tom začátku mi tam vadí tohle:
v místnosti svítila
očima koček
Ze několika důvodů. Předně to vůbec nenavazuje na první strofu. Myšlenkový odskok v básni by mi nevadil, kdyby při tom byla zachována atmosféra, jakýsi vnitřní tok básně by zůstal konzistentní. Ale to zde podle mě nezůstal. Hlavní problém vidím v tom nešťastném slově "místnost". To je skoro technický termín pro pokoj, pro domácnost, pro obývák... po tom zvukomalebném začátku, kde jsou slova vybírána velmi umně a s citem mi ta "místnost" přijde jako pěst na oko.
Je to podle mě špatně zvolené slovo.
A celá fráze "v místnosti svítila očima koček" je podle mě napsaná příliš stručně, nebarvitě. Takhle to působí, že ten výrok tam je vlastně tak nějak proto, aby si čtenář řekl "to je ale zajímavý nápad". Je z toho prostě moc vidět, jakého jsi chtěla docílit efektu. A to čtenář, aspoň ten můj, moc nemá rád.
Kromě toho nechápu moc, co tam dělají ti brouci a žížaly.
Jinak, jinak mi to přijde fajn.
Jarku, jsem ráda, že jsi hledal a /cisi pro sebe/ našel...já něco málo ještě doplním v odpovědi Luise, abych nepsala dvakrát...a děkuju.
Vidíš, a já byla na to kondez.mléko celkem hrdá:-)
Luiso, také tobě moc děkuju. Mistnost byla tou jedinou, kde R. žila, v chodbičce před ní se nacházela hromada plechovek od kond.mléka - ke stropu. Když už nezvládala své množící se kočky krmit, posílala je lovit brouky a žížaly.../proto cituji/, ale na druhou stranu své kočky měla ráda...proto je večer svolávala...
Těžko mi lze odmyslet realitu - babka pak pět let žila u nás, i ty její kočky:-)
Když mi tohle všechno letí hlavou, a mnoho dalších věcí kolem R., tak vyjádřit se ve verši je dost obtížné. Zároveň ten příběh je pro mne přitažlivý, i ta ubíjející samota. Beru to skutečně, jak psal i Jarek, jako snímky...ve snaze vystihnout to nejpodstatnější...
Možná opravdu příliš "napovídám" čtenáři, díky ti za zamyšlení se, příště budu také víc přemýšlet, co je moc a co málo...
Kratučký film sa mi premietol, Gora. Smutný príbeh, ktorý ale neviem dostatočne precítiť a neviem ani presne pomenovať prečo. Zostal však vo mne akýsi naliehavý pocit, že možno ešte pár obrazov tam odtiaľ a samota by sa mi drala pod kožu.
Pro mě docela fajn, protože si pamatuju původní povídku, ze které asi vzniklo. Pouštím si k tomu z paměti obrázky:) Možná tam malinko chybí, kus pocitu, co si automaticky doplňuju sama ze sebe, pro někoho, kdo nezná původní Růženu, nemusí text přinášet, to co by měl ... ale neber jako kritiku, jen takové mudrlování pod Růženou .... :))
Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES