Přihlášení
Nick (bez diakritiky)

Heslo



REGISTRACE

ZAPOMENUTÉ HESLO
facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop
pavel
obrázky
Hiearchie článků
Rozcestník » Próza/ostatní » Mira a květina
Mira a květina
Mira měla květinu.
Byla to velmi krásná květina. Hrála barvami ohně. Krvavě rudá, která ohraničovala okvětní lístky, pomalu směrem ke středu přecházela přes oranžovou k sytě žluté. Středem se vzhůru tyčil pestík, který byl obklopen světle modrými tyčinkami. Stonek byl silný jako palec dospělého muže, rostly z něj dva velké, proti sobě stojící listy. Nikdy neodkvétala. Se západem slunce vždy zavřela květ a ukládala se ke spánku, ráno jej potom otevřela v celé jeho ohnivé kráse.

Mira ji zdědila po babičce, která zemřela ve velmi vysokém věku. O existenci květiny neměla nejmenší tušení a byla velmi překvapena, neboť nechápala, proč před ní babička skrývala něco tak krásného. Okouzlena, běžela ihned do nejbližšího obchodu, kde za nemalý peníz koupila nový květináč. Když do něj květinu vkládala, cítila, jak se naklání nad její rameno, šustí okvětními lístky a dokonce měla pocit, že jí jedním ze svých listů pohladila po tváři.
Usmála se.

Asi týden po pohřbu si Mira přivedla domů několik přátel. Byla velmi dobrou hostitelkou a zábava se rozjížděla slibně. Zhruba v polovině večírku však pohledem zavadila o květinu. Vypadala přímo zbědovaně, celá povadlá ležela na parapetu, okvětní lístky klesaly dolů. Plna obav uchopila květ do dlaní, jako by to byla hlava dítěte a pokusila se jej pozvednout, avšak ten vždy pomalu klesnul. Bylo to celé podivné, vždyť ještě před několika hodinami byla květina plná života.
„Copak ti je?“ špitla Mira a znovu se jí dotkla.
V tu chvíli se stonek mírně nadzvedl, květ pootevřel a okvětní lístky zašuměly.
„Ať už jdou,“ ozvalo se zoufale.
Mira se rozhlédla. Nikdo z přátel jí nevěnoval pozornost.
Otočila se znovu na květinu, která opět ležela celým svým tělem na parapetu.
„Copak ti je?“ špitla znovu, ve snaze získat jistotu, že tím, kdo na ní před několika okamžiky promluvil, byla opravdu ležící rostlina, ta se však již ani nepohnula.

Aniž by nad svým jednáním nějak významně přemýšlela, oznámila překvapeným přátelům, že večírek je u konce. Když se zavřely dveře i za posledním z hostí, přešla Mira ke květině, která se, opět plna života, vztyčila.
„Děkuji,“ řekla sametovým ženským hlasem, který kolébal.

Toto se opakovalo vždy, když si domů přivedla návštěvu. Květina se sklonila a často stačila pouhá zmínka o někom z přátel, aby vypadala o poznání smutněji.
Mira postupně návštěvy omezovala, až ustaly úplně.
A květina k ní stále promlouvala. Hovořila již bez okolků v průběhu dne a s každým slovem, každou větou, stahovala a znovu napínala okvětní lístky, jako by pohybovala rty, a když se k ní Mira přiblížila, vždy jí vděčně položila svůj přenádherný velký květ na rameno.

Postupem času poslouchala Mira květinu již skoro ve všem, radila se s ní v tom, co a kde koupit, jak se obléknout, kdy opustit byt. Mira si začala bez květiny připadat úplně bezradná a vlastně nedělala nic jiného, než že ráno odešla do práce, v podvečer se vrátila a ve volném čase pečovala o rostlinu, která nad ní získávala stále větší a větší moc. Všichni přátelé nad ní zlomili hůl. Časem byla květina prakticky jedinou živou bytostí, se kterou hovořila.

Ani v práci neměla příliš mnoho příležitostí s někým promluvit, byť jen krátce. Pracovala jako pokojská v levném hotelu na kraji města. Skládala polštáře, čechrala peřiny, utírala prach, leštila zrcadla a přemýšlela o svých věcech. Majitelem hotelu byl již velmi starý pán, který se svými zaměstnanci hovořil pouze úsečně a to navíc jen v případě, vyskytl-li se nějaký problém a to nebyl Miřin případ. Své úkoly vykonávala pečlivě a svědomitě. Ani s hosty do kontaktu příliš nepřicházela. Do jejich pokojů chodívala, až když buď odešli, nebo byli zrovna nepřítomni, zařizovali svoje záležitosti ve městě nebo popíjeli v baru, který k hotelu patřil. Jen občas se s některým z nich letmo minula ve dveřích, ale čím déle trávila Mira čas pouze s květinou, tím méně ostatní lidi vnímala, tím méně je potřebovala.

A květina rostla a byla krásnější a krásnější. Nebylo rána, kdy by jí Mira jemným navlhčeným hadříkem neotírala listy, nebylo dne, kdy by jí několikrát nezalévala z malé konvičky, nebylo večera, kdy by jí nezpívala nebo nečetla.
Lidé jí nechyběli, květina jí byla vším a ona byla vším květině.
Komentáře
03.10.2012 23:11 leporelos
avatar Takovej trochu trejsiho tygr ne?je na tom videt,jak milujes psani.takovy drobnosti jako predrazeny peniz,bych ti vycetl,kdybych byl rad sam proti sobe.ale to bych byl blazen.pis,pis a odkrajuj.dekuju
03.10.2012 23:14 sv Nestesti
avatar Nechci být nějak nezdvořilý, ale připadá mi to buď jako prolog k něčemu většímu nebo jako nucená slohová práce ve škole.
Má to určitý (sic jako gramofon ojeté) nápad, asociace na květinu a reinkarnaci ... dá se, tipoval bych to na ovlivnění nějakou literaturou. Problematika mammonu, klasika. Kdo koho vlastní, zdá se mi, že autor se stal obětí textu.
Chtělo by to více rozpracovat vrstvy proměn, večírek - trochu násilná pasáž na demonstrování "síly květiny". Do kýble bych to nedal, raději zasadit do květináče, ať dozraje.
svaté_Neštěstí
03.10.2012 23:37 Stinohra
avatar Lepo - no, spíš nějak nemůžu vymlátit z hlavy Louku modrých dětí od Williamse. Ale když o tom přemýšlím, tak i TT by to vlastně připomínat mohlo... "Thomas Tracy měl tygra." Jasně, jednoduchá první věta na úvod a vlastně žádný složitý kudrlinky ani v průběhu textu... "Byl to sice černý panter, ale co na tom, pro Tracyho to byl tygr..."

Nestestí - klidně buď nezdvořilý a já přemýšlím, čím jsem vyvolala ten dojem "nucenosti" slohové práce. Není to prolog k ničemu delšímu, vlastně se mi zachtělo jen takové miniatury, možná je to tím, že bys čekal, že se to s tou květinou rozvine dál, že závěr, že by vlastně mohly obě být spokojené, byť na úkor jedné z nich, ti přijde nedostatečný? Neobhajuju se, je se ptám. Přemýšlela jsem o tom už v průběhu psaní...
Víš, možná v tom hledáš víc, než v tom je... reinkarnace, mammon, to by mě nenapadlo - mohu se zeptat v jakých pasážích konkrétně?
Díky, díky vám oběma... Jdu dumat.
04.10.2012 00:33 sv Nestesti
avatar Chybí mi závěr celého díla. Zdá se jakoby celé vyšumnělo do prostoru.
S ochotou bych snesl téměř cokoliv, klidně i konec typu "A nakonec bylo Miře v bílé místnosti dobře."
"Jednou květině odpadly lístky a Mira nemohla dále nosit hodinky" - vím, dělám si z toho srandu.
K tvým otázkám se vrátím a trochu to rozepíšu, platí?
sv. Neštěstí
04.10.2012 22:07 Luisa
avatar
Chybí mi závěr celého díla. Zdá se jakoby celé vyšumnělo do prostoru.


říkáš... Já tohle právě považuju za lepší než nějakej závěr.
Ale to jen k tomu. Vzhledem k mnoha okolnostem nejsem teď schopna pokračovat smysluplně.
05.10.2012 14:38 Luisa
avatar Vracím se a už v tom nevidím tolik jako včera, spíš to na mě teď působí jako úvaha (takže trochu chápu Neštěstího dojem slohovky), ale - velmi dobrá úvaha!
Ale pro mě je to dotaženej otazník typu "ven, do toho zmatku, do toho dobrozdružství do varu všedního dne či doma u kamen s dobrou knihou a kolíbkou přivázanou provázkem k palci?". Já zůstávám doma a když vycházím tak na podpatkách.
Ráda jsem tě četla. Název něčeho zmiňovaného od Williamse je děsnej, co to je, prosímtě? (zajímá mě to :))
05.10.2012 16:19 Stinohra
avatar Díky všem, jsem ráda, že jsem ten text sem vložila, ještě na něm zapracuju :)) to téma mě možná porazilo a mě se nepovedlo dát tomu, co jsem chtěla. To, že v tom Nestesti viděl témata jako reinkarnace (už chápu kde) a mammon (pořád nevím) je chyba vybravěče, ne čtenáře.

Luiso... Louka modrých dětí od Tennesseeho Williamse je kniha povídek a jedna z mála věci, ke kterým se časem vracím, nemám tendenci číst jednu věc několikrát, ale tohle jo... :)) http://www.odaha....drych-deti
06.10.2012 15:53 Indigo
avatar Hm. Už jak květina promluvila, bylo mi jasné kam obsah směřuje. Jen bych čekala, že jí ta kytka nedostane tak snadno, anebo, že vyústí docela někam jinam.
Přemýšlela bych o detailech, které tam jsou navíc a které zase chybí.
Pohrála bych si s charakteristikou květiny, a pokud zmiňuješ přátele, nebo lidi, co dotyčná opustila, tak alespoň náznakem jací byli, nebo prostě něco, je to celé příliš přímé, průhledné, možná proto zmínil Neštěstí o té slohovce. To samé u babičky. Kdybys ji vypustila, nic podstatného by se z textu neztratilo. Jde o to, proč ony postavy do textu vsazuješ. Jde o to, přesvědčit čtenáře o tom, že každé místo textu má smysl, žes nepoužila křoví jen proto, že chceš prosadit osnovu.
06.10.2012 20:32 Stinohra
avatar Čtu tvůj komentář a kývám, uhodila jsi hřebík na hlavičku... jako bych se sama nemohla rozhodnout, zda chci napsat miniaturu prozaickou nebo klasickou povídku, mám několik verzí a jsem toho přesycena, budu se k tomu muset za čas vrátit, protože to ve mě leží jako nedodělaná věc... ale jsem ráda za vaše názory, posunuly mě, vážně. Díky.
Přidat komentář a avízovat
Hodnocení
Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
©

Vítejte na POETIKONU

POETICKÉM LITERÁRNÍM KLUBU

Přihlášení

ztratili jste heslo?

Nejste členy POETIKONu?

Staňte se registrovaným členem a můžete plně využívat webové stránky. Jako registrovaný člen, budete mít řadu výhod! NEZAPOMEŇTE, ŽE REGISTRACE NA WEBU VYUŽÍVÁ COOKIES

facebook_share
twitter_share
google_share
mailto
scrolltop